به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ چکش یک ابزار دستی است که از دو قسمت به نام‌های دسته و قسمت ضربه‌زننده تشکیل شده است. این دو قسمت جنس‌های متفاوتی دارند. جنس سری بسته به کاربرد می‌تواند از فلز، سنگ و حتی چوب باشد و دسته نیز معمولاً از جنس چوب یا فایبرگلاس ساخته می‌شود.

خرید چکش ابزاری است که از آن می‌توان برای ضربه‌زدن، تخریب، شکل‌دادن فلزات در آهنگری، فروبردن اشیا به داخل یکدیگر و حتی به‌عنوان سلاح استفاده کرد. این وسیله در مصارف خانگی و صنعتی کارکرد بسیاری دارد و به همین دلیل انواع مختلف آن ساخته شده تا افراد بتوانند نوع مناسب آن را برای مصارف موردنظر خود استفاده کنند.

انواع چکش

چکش در انواع مختلفی به تولید می‌رسد و در نجاری، آهنگری، پزشکی، تأسیسات، مکانیکی و… بسیار پر استفاده است. در ادامه با مهم‌ترین انواع چکش آشنا می‌شوید:

چکش دوشاخ (میخ‌کش)

یکی از انواع پرکاربرد چکش مدل دوشاخ است که سری آن دو قسمت دارد. ازیک‌طرف آن برای ضربه‌زدن و از سمت دیگر آن که حالت دوشاخه دارد برای بیرون‌کشیدن میخ استفاده می‌کنند.

چکش پونز

از این چکش در صنعت مبلمان بسیار استفاده می‌شود و از آن برای محکم‌کاری، کوبیدن پونز و میخ‌های کوچک استفاده می‌کنند.

چکش سرگرد

این چکش در بخش ضربه زن خود یک قسمت گرد دارد و برای ضربه‌زدن به ورق‌ها و کوبیدن پرچ‌ها از آن استفاده می‌کنند. به این چکش، چکش پرچ نیز می‌گویند.

چکش مهندسی دسته چوبی پرانا 2000 گرم

چکش مهندسی دسته چوبی پرانا ۲۰۰۰ گرم

چکش سر صاف

کاربرد چکش سر صاف برای شکل‌دادن به فلزات است و قسمت ضربه زن آن به شکل صاف طراحی شده است.

چکش زمین‌شناسی

از این چکش در باستان‌شناسی و حفاری‌های تاریخی استفاده می‌کنند. کاربرد چکش زمین‌شناسی برای کنارزدن خاک‌ها از اطراف اشیا و خردکردن سنگ‌های ریز و کلوخ در حین حفاری است.

چکش مهندسی

این چکش در کارهای فنی و مهندسی کاربرد دارد. روکش این چکش مخصوص است و بدنه آن از جنس فایبرگلاس و ضدلغزش است.

چکش آهنگری

یکی از پرکاربردترین انواع چکش، چکش آهنگری است که از فولاد سخت تشکیل شده و مناسب برای ضربه‌زدن به فلزات می‌باشد. یکی از کاربردهای چکش آهنگری این است که برای شکل‌دادن فولادهایی که از کوره بیرون می‌آیند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چکش جوش

کاربرد چکش جوش در برداشتن سرباره‌های جوش و زدودن پوسته‌هایی است که بعد از جوشکاری به وجود می‌آیند. هر دو قسمت این چکش شکل مخروطی و طبری دارند.

چکش صافکاری

کاربرد چکش صافکاری در کارهای مکانیکی و صافکاری است. از این وسیله برای ضربه‌زدن به بخش‌های آسیب‌دیده خودرو استفاده می‌کنند. این چکش دارای انواع مختلفی است که از آن جمله می‌توان به چکش صافکاری یکسر تخت، یک سر مربع، و یک سر آجردار اشاره کرد.

تفاوت چکش با پتک

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید پتک نوعی چکش محسوب می‌شود؛ هرچند تفاوت‌هایی با چکش دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های پتک و چکش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سری پتک نسبت به چکش معمولی بزرگ‌تر و صاف‌تر است.
  • سر پتک وزن بیشتری نسبت به سر چکش دارد.
  • از دیگر تفاوت‌های پتک و چکش در این است که دسته پتک در مقایسه با دسته‌چکش بلندتر است.
  • نیروی وارد شده از سمت پتک به سطح با توجه به ابعاد، اندازه و وزن پتک بسیار بیشتر از چکش است. در واقع تفاوت اصلی چکش و پتک در قدرت تخریب بیشتر پتک می‌باشد.

مواردی که ذکر کردیم مهم‌ترین تفاوت‌های چکش و پتک هستند که باید در هنگام خرید این دو محصول در نظر گرفته شود.

شباهت پتک و چکش

اولین شباهت پتک و چکش در این است که این دو وسیله هم خانواده یکدیگر هستند و در واقع پتک نوعی چکش است. از دیگر شباهت پتک و چکش می‌توان به این مورد اشاره کرد که هر دوی این وسیله‌ها برای ضربه‌زدن قابل‌استفاده هستند هرچند پتک قدرت بالاتری در تخریب سطوح دارد و بیشتر به این منظور استفاده می‌شود. شباهت دیگر پتک و چکش نیز در این است که کلیت ساختار این دو وسیله یکسان می‌باشد و هر دو از یک دسته و یک سری ضربه‌زننده ساخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *