به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ حفظ امنیت و سلامت جانی افراد یکی از مهم ترین چیزها در هر محیط کاری است. برخی از محیط های کاری به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، ماشین آلات و دستگاه های خطرناک و… محیط های پر خطری محسوب می شوند. در این محیط ها افراد برای حفظ سلامتی خود باید از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنند. در صورت عدم استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی مناسب احتمال آسیب به کارکنان در این محیط ها بسیار زیاد خواهد بود.

با توجه به شرایط محیط کار لوازم و ابزارهای ایمنی متفاوتی تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای یکسری کاربردها و ویژگی ها هستند. شناخت و استفاده درست از تجهیزات و وسایل ایمنی به حفظ جان و سلامتی افراد کمک زیادی می کند. لازم به ذکر است که کیفیت و قیمت ابزارها و تجهیزات ایمنی کار بسیار متفاوت است. به همین دلیل انتخاب بهترین لوازم ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

تجهیزات ایمنی چیست ؟

تجهیزات ایمنی به مجموعه ابزارهای گفته می شود که برای حفاظت از جان افراد در حین کار در محیط های پر خطر مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات در جنس ها و شکل های بسیار گوناگونی ساخته و تولید می شوند و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. از هر ابزار ایمنی برای محافظت از بخشی از بدن استفاده می شود. با توجه به محیط و شرایط کاری جنس و شکل این تجهیزات متفاوت است. استفاده از این تجهیزات در محیط های کاری پر خطر لازم و ضروری است و گاهی جزو قوانین کاری یک سازمان یا شرکت است. کاربرد اصلی تجهیزات ایمنی محافظت از جان افراد در برابر خطراتی مانند شکستگی، بریدگی، سوختگی، برق گرفتگی و.. است. از جمله ابزارها و وسایل ایمنی کار می توانیم به مواردی همچون دستکش ها ایمنی، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، عینک ایمنی و.. اشاره کنیم. برای خرید این تجهیزات ابتدا باید به شرایط محیط کاری توجه شود و با توجه به شرایط حاکم بر محیط کار لوازم ایمنی خریداری شود.

 

معرفی انواع وسایل و تجهیزات ایمنی

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم تجهیزات ایمنی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای جنس، شکل، اندازه و کاربرد متفاوت هستند. با توجه به شرایط مخیط کاری هر کدام از تجهیزات ایمنی در جنس ها و انواع مختلفی تولید می شوند. به عنوان مثال برای محافظت از پا ها از کفش های ایمنی استفاده می شود. این کفش ها با توجه به شرایط محیط کار از جنس های متنوعی تولید می شوند. به همین دلیل کفش مورد استفاده در معادن با کفش مورد استفاده توسط آتش نشان ها متفاوت است. به همین دلیل شناخت انواع تجهیزات ایمنی و کاربرد آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از جمله تجهیزات و ابزارهای ایمنی ضروری و پرکاربرد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

کفش های ایمنی

پاهای یکی از اعضای مهم بدن هستند که در محیط های کاری بسیار آسیب می بینند. به همین دلیل استفاده از کفش های متناسب با محیط کاری بسیار لازم و ضروری است. کفش های ایمنی جزو مهم ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات ایمنی محسوب می شوند که با توجه به شرایط محیط کار از جنس های متنوعی تولید می شوند. از کفش های ایمنی جهت محافظت از پا ها در برابر بریدگی، شکستگی، برق گرفتیگی و.. استفاده می شود. بهترین کفش ایمنی دارای ویژگی های همچون ضد آب، عایق جریان الکتریکی، ضد ضربه، عایق گرما، سبک و بادوام است. از این کفش ها در مشاغلی مانند ساختمان سازی، حفر کانال و معدن، آتشنشانی، مهندسی عمران، مهندسی برق و.. استفاده می شود.

 

لباس کار

در هر محیط کاری استفاده از لباس کار مناسب جهت محافظت از بدن افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. لباس کار ها با توجه به شرایط محیط کاری از جنس های متنوعی دوخته می شوند. به همین دلیل قبل از خرید آن ها باید شرایط محیط کاری در نظر گرفته شود. استفاده از این لباس ها در محیط های که با مواد شیمیایی، کوره های آتش، دستگاه های خطرناک، لوازم برقی و… سرکار دارند لازم و ضروری است. هر سازمان یا شرکتی با توجه به محیط و شرایط کاری خود موظف است که برای کارکنان خود لباس کار مناسب خریداری نماید.

 

دستکش ایمنی

دست ها یکی از اعضای مهم بدن هستند که در محیط های کاری همواره دچار آسیب می شوند. به همین دلیل استفاده از ابزارهای ایمنی مناسب جهت محافظت از دست ها از اهمیت زیادی برخوردار است. دستکش های ایمنی جزو مهم ترین تجهیزات ایمنی کار محسوب می شوند. معمولا دستکش های ایمنی را با توجه به شرایط محیط کاری از جنس مواد مختلفی تولید می کنند. استفاده از دستکش ایمنی از بریدگی، سوختگی، شکستگی، برق گرفتگی و… دست ها در محیط های کاری پر خطر جلوگیری می کند. در مشاغلی مانند آتشنشانی، ساخت و ساز، جوشکاری، آهنگری، ریخته گری، آزمایشگاه های شیمیایی و.. استفاده از دستکش های ایمنی مناسب جزو قوانین کار محسوب می شود.

 

کلاه ایمنی

مهم ترین قسمت بدن هر فرد سر او است که در محیط کار برای محافظت از آن از تجهیزات ایمنی مانند کلاه استفاده می شود. کلاه های ایمنی از ضربه دیدن سر افراد در محیط های کاری جلوگیری می کند و سلامت آن ها را حفظ می کند. به همین دلیل استفاده از کلاه ایمنی در مشاغلی که احتمال سقوط اجسام از ارتفاع وجود دارد لازم و ضروری است. در کارخانجات تولیدی، ساخت و ساز، معادن، آتشنشانی و.. استفاده از کلاه ایمنی جهت محافظت از سر و گردن افراد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عدم استفاده از کلاه ایمنی خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد و به همین دلیل باید استفاده از آن جدی گرفته شود.

 

عینک ایمنی

برای محافظت از چشم ها در برخی از محیط های کاری لازم و ضروری است. عینک ایمنی نیز جزو مهم ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات ایمنی است که برای محافظت از چشم ها  و اعضای صورت مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط های کاری که افراد مجبور هستند با مواد شیمیایی، گازهای خطرناک و… سروکار داشته باشند استفاده از عینک ایمنی بسیار لازم و ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *