به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ در این مطلب به بررسی چهار نکته کاربردی برای سوراخ کردن سریع و آسان سطوح بتنی و مصالح ساختمانی سخت میپردازیم. بدون شک سوراخ کردن مصالح ساختمانی و سطوح بتنی از جمله فعالیتهای ضروری در صنایع ساختمانسازی و عمرانی است که معمولا انجام آن به وسیله دریلهای چکشی یا بتنکن انجام میشود.
اما اجرای درست و کامل این فرآیند تا حد زیادی به دانش و آگاهی کاربر بستگی دارد و رعایت برخی از نکات و اصول حرفهای مانند انتخاب بهترین مته برای سوراخ کردن بتن و مصالح ساختمانی، میتواند سهولت و کیفیت نهایی این فعالیت ظاهرا ساده را تا حد زیادی بهبود ببخشد.
۱- ضایعات دریلکاری را تا حد امکان از داخل حفره کنید.
با اینکه شیارهای موجود بر روی بدنه متهها به شکل ویژه برای تخلیه ذرات و مواد ناشی از حفر سوراخ طراحی میشوند اما برای افزایش سرعت تخلیه ضایعات ناشی از عملیات حفاری بهتر است هر از گاهی مته را در حین چرخش از داخل حفره خارج کرده و ذرات باقیمانده در داخل حفره را تخلیه کرد.
باید به یاد داشت که هرچه حجم ذرات موجود در داخل حفره کمتر باشد، سطح اصطکاک مته کاهش پیدا کرده و عملیات دریلکاری با سرعت و کیفیت بهتری انجام میشود. از طرف دیگر با رعایت این موضوع، میزان استهلاک مته تا حد زیادی کاهش پیدا میکند و باعث افزایش طول عمر آن میشود.
۲- به مقدار مناسب فشار وارد کنید.
سرعت حفر سوراخ در سطوح مختلف دارای یک نقطه بهینه است که در سرعت چرخش و فشار مشخصی به دست میآید و به پارامترهای مختلفی مانند تراکم و بافت سطح و قطر و جنس مته بستگی دارد. البته باید در نظر داشت که دستیابی به این نقطه بهینه در بسیاری از موارد، غیرممکن بوده و ارتباط مستقیمی با تجربه و تواناییهای کاربر دارد.
معمولا بسیاری از کاربران برای سرعت بخشیدن به فرآیند سوراخکاری بتن و مصالح ساختمانی، فشار و نیروی بسیار زیادی به دریل و مته وارد میکنند که انجام این کار در عمل باعث کاهش سرعت نفوذ مته و ایجاد استهلاک و خوردگی در بخش گیربکس دریل میشود و ممکن است نتایج دیگری مانند خم شدن یا شکستن مته را نیز به دنبال داشته باشد.
۳- به اندازه لازم حفاری کنید.
بسیاری از دریلهای چکشی همراه با دسته کمکی و میله تنظیم عمق حفاری به فروش میرسند اما بسیاری از کاربران در یک اشتباه رایج از آنها استفاده نمیکنند. به طور طبیعی، حفر سوراخ با تسلط کافی و عمق مناسب باعث صرفهجویی در زمان و کاهش استهلاک دریل و مته میشود.
همچنین سوراخ کردن بلوکهای بتنی تا بخش توخالی آنها در برخی از موارد باعث ایجاد مشکل در حین نصب اتصالات مختلف میشود؛ به عنوان مثال برخی از انواع رولپلاکها یا قلابهای پلاستیکی برای استقرار مناسب در داخل حفرهها، نیازمند یک تکیهگاه پشتی هستند زیرا در غیر این صورت ممکن است بیش از حد لازم در داخل حفره پیشروی کنند.
۴- برای حفر سوراخهای بزرگ، ابتدا یک سوراخ کوچک ایجاد کنید.
هر دریل به شکل طبیعی دارای ظرفیت محدودی برای نصب مته و حفر سوراخهای بزرگ است اما برای رفع این محدودیت در شرایط اضطراری پیشنهاد میشود که ابتدا در نقطه موردنظر، حفرهای با استفاده از یک مته نازکتر ایجاد کرده و پس از آن با استفاده از مته اصلی به حفرهای با قطر دلخواه دست پیدا کرد. در این حالت فشار وارد شده به دریل تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا میکند و دقت حفر سوراخ نیز به شکل قابل توجهی افزایش مییابد زیرا متههای نازک در حین حفر سوراخ، دچار انحراف و لغزشهای کمتری میشوند.
منبع: familyhandyman