به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ برای کارفرما دانستن میزان سرما و سرعت باد مهم است تا بتواند میزان خطر سرمازدگی کارگران را برآورد نموده و تدابیر ایمنی را به موقع بیاندیشد. دانستن شرایط فیزیکی کارگران در هنگام کار در سرما ، بخصوص کارگران تازه کاری که به کار در سرما عادت ندارند و یا آنهایی که در مرخصی بوده و بتازگی برگشته اند ، مهم است. با بازرگانی سلیمانی همراه باشید.

سرمای محیط به هر کارگری که در فضای باز با دمای پایین کار می کند، اثر می گذارد و خطر سرمازدگی بالا می رود. وقتی باد سرعت می گیرد، سرمای هوا، سردتر احساس می شود و باز خطر سرمازدگی کارگران فضای باز نظیر کارگران ساختمانی، برف روب، پلیس، آتشنشان و غیره را افزایش می دهد.

سرمازدگی چیست؟

بسته به نقاط مختلف کشور شرایط سرمازدگی متفاوت است. در مناطقی که زمستان وجود ندارد، دمای نزدیک انجماد آب، می تواند برای سرمازدگی کافی باشد. افزایش سرعت باد نیز باعث میشود گرما سریع تر از بدن جدا شود که این همان سوز است. رطوبت و خیسی حتی اگر بخاطر تعرق بدن باشد، خروج گرما از بدن را تسهیل می کند. هنگامی که دمای پوست بدن و یا در حالت بدتر دمای داخلی بدن کاهش یابد، سرمازدگی ظاهر می شود. اگر بدن نتواند خودش را گرم کند، بیماری ها و صدمات خطرناک مرتبط با سرما ظاهر خواهند شد و صدمه دائمی عضو و در نهایت مرگ محتمل است. انواع سرمازدگی، افت دمای بدن ( هیپوترمی )، سرمازدگی پا و یخ زدگی می باشد.

 

عوامل مهم در سرمازدگی:

  • رطوبت و خیسی، پوشش لباس نامناسب، خستگی
  • مشکلات سلامتی کارگر نظیر فشار خون بالا، کم کاری تیروئید، دیابت
  • شرایط بدنی بد

 

هنگام کار در سرما چگونه می توان از سرمازدگی جلوگیری کرد؟

اگرچه استاندارد خاصی برای کار در سرما وجود ندارد، اما بطور کلی کارفرمایان موظند کارگران را از خطرات شناخته شده از جمله خطرات ناشی از سرمازدگی که باعث آسیب شدید جسمانی و یا حتی مرگ در محل کار می شود، محافظت کنند.

کارفرمایان می بایست:

  • بر وضعیت جسمی کارگران نظارت داشته باشند.
  • در مقاطع زمانی کوتاه و متناوب کار را تعطیل، و استراحت در مکانی خشک و گرم را برنامه ریزی کنند تا بدن کارگران کمی گرم شود.
  • انجام کار را برای گرم ترین ساعات روز برنامه ریزی کنند.
  • کار را گروهی و بصورت انجام توسط زوج های دو نفره تقسیم بندی کنند.
  • نوشیدنی های گرم و شیرین سرو نمایند.
  • از سیستم های گرمایش تابشی فضای باز استفاده کنند.

 

همچنین کارفرمایان باید کارگران را آموزش دهند. آموزش باید شامل موارد ذیل باشد:

  • چگونگی تشخیص شرایط آب و هوا و محیط کار که منجر به سرمازدگی می شود.
  • علائم سرمازدگی، چگونگی پیشگیری و نحوه کمک به شخص سرمازده
  • نحوه انتخاب لباس مناسب برای کار در معرض سرما، رطوبت و باد

 

انواع سرمازدگی:

 سرمازدگی پا

پا سرمایی یک آسیب غیر انجمادی بوده که ناشی از کار در سرما و قرار گرفتن طولانی مدت پا در شرایط سرد و مرطوب است. چنانچه پا بطور مداوم مرطوب باشد، این آسیب ممکن است حتی در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد هم اتفاق بیافتد. دلیل آسیب دیدن این است که پای مرطوب، ۲۵ بار سریع تر از پای خشک، دمای خود را از دست می دهد.

-علائم:

قرمزی پوست، سوزن شدن، درد، تورم، گرفتگی عضلات پا، بی حسی و تاول.

-کمک های اولیه:

  1. به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. در غیر اینصورت در جستجوی کمک پزشکی باشید.
  2. کفش، پوتین و جوراب های خیس را درآورید.
  3. پاها را خشک کنید و از ادامه کار با آنها اجتناب کنید.
  4. پای صدمه دیده را بالاتر نگه داشته و از راه رفتن اجتناب کنید. به پزشک مراجعه کنید.

یخ زدگی

این حالت در واقع انجماد پوست و یا بافت می باشد. یخ زدگی می تواند موجب آسیب دائمی به بدن و در موارد شدید منجر به قطع عضو شود. خطر بروز یخ زدگی در افراد مبتلا به گردش خون پایین و یا افرادی که به طور مناسب برای دمای خیلی سرد، خود را نپوشانده اند افزایش می یابد.

-علائم:

قرمزی پوست و لکه های خاکستری در انگشتان دست، پا، بینی و نرمه گوش، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، بی حسی، سختی و تاول ممکن است در مناطق آسیب دیده رویت شود.

-کمک های اولیه:

  1. مراحلی را که در قسمت هیپوترمی ( افت دمای بدن ) گفته خواهد شد، انجام دهید.
  2. از بافت منجمد شده محافظت کنید. به عنوان مثال به نرمی یک پارچه خشک دور آن بپیچید و از هر تماسی با آن جلوگیری کنید تا کمک های پزشکی برسد.
  3. بافت آسیب دیده را مالش ندهید، چرا که به پوست و بافت آسیب می رسد.
  4. به بافت آسیب دیده آب یا برف نزنید. تاول ها را خالی نکنید.
  5. قبل از رسیدن کمک پزشکی بافت آسیب دیده را گرم نکنید. به عنوان مثال از پدهای گرمازا استفاده ننموده و در آب گرم قرار ندهید. چراکه اگر بافت یخ زده ای گرم شود و دوباره یخ بزند، صدمه بیشتری به بافت وارد می شود. ایمن تر آن است که بافت یخ زده توسط متخصصین پزشکی دوباره گرم شود.
  6. در صورت بی تابی مصدوم، نوشیدنی گرم و شیرین به او دهید.

 

افت دمای بدن (هیپوترمی)

هنگام کار در سرما که درجه حرارت طبیعی بدن از ۳۷ درجه سانتیگراد به کمتر از ۳۵ درجه برسد، هیپوترمی اتفاق می افتد. قرار گرفتن بدن در معرض سرما باعث میشود، دمای خود را سریعتر از دمایی که می تواند تولید کند از دست بدهد. بودن طولانی مدت در سرما، در نهایت سبب مصرف کامل انرژی ذخیره شده در بدن میشود. نتیجه این اتفاق هیپوترمی به معنای دمای غیرطبیعی پایین بدن می باشد. این عارضه در دمای خیلی پایین پیش می آید، اما ممکن است بدلیل احساس سرما کردن بدلیل خیس شدن زیر باران، تعرق و یا غوطه ور شدن در آب در هوای حتی خنک، یعنی دمای بالاتر از صفر درجه نیز اتفاق بیافتد.

 

-علائم

نشانه خفیف آن، لرزهای غیرقابل کنترل است که نباید نادیده گرفته شود. اگرچه لرزیدن نشانه این است که بدن درحال از دست دادن گرماست، ولی خود به گرم شدن مجدد بدن کمک می کند. چنانچه افت دما متوسط و یا شدید باشد، عدم تعادل، گیجی، لکنت زبان، ضربان قلب کم و تنفس کند، بیهوشی و در نهایت مرگ میتواند سایر نشانه ها باشد. پایین بودن بیش از حد دمای بدن بر مغز تاثیر گذاشته، باعث می شود مصدوم نتواند خوب فکر کند و یا درست راه برود. این حالت، خطرناک بودن هیپوترمی را نشان می دهد، چرا که مصدوم نمی داند چه چیزی دارد اتفاق می افتد و در نتیجه هیچ کاری هم نمی تواند بکند.

 

-کمک های اولیه

  1. به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
  2. کارگر را به مکان گرم و خشک منتقل کنید.
  3. تمام لباس های خیس را درآورده و با لباس خشک جایگزین کنید. چند لایه ملافه را بدور تمام بدن و سر و گردن بپیچانید. و یک عایق تبخیر نظیر نایلون را نیز دور بدن مصدوم بپیچانید، البته به غیر از صورت.
  4. اگر رسیدن کمک های پزشکی بیش از نیم ساعت طول می کشد:
  5. در صورت بی تابی، نوشیدنی گرم و شیرین به مصدوم بنوشانید تا به افزایش دمای بدن کمک شود. هرگز تلاش نکنید تا به شخصی که هوشیار نیست چیزی بنوشانید.
  6. بطری های گرم یا کیسه های داغ را در زیر بغل، دو طرف سینه و کشاله ران قرار دهید. جهت آگاهی از نحوه گرمادهی بیشتر به مصدوم با اورژانس تماس بگیرید.

 

کمک به احیاء ابتدایی (در صورت لزوم)

همکاران شخص مصدوم که دوره احیاء قلب و ریه ( CPR ) را آموزش دیده اند، می توانند به مصدومی که دچار هیپوترمی شده، نبض نداشته و یا تنفس نمی کند کمک کنند:

  • برای دریافت راهنمایی پزشکی به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
  • دستورالعملی را که در قسمت هیپوترمی ارائه شد مو به مو انجام دهید، خیلی احتیاط کنید و سعی نکنید به فرد بی هوش مایعات بخورانید.
  • علائم تنفسی و ضربان قلب مصدوم را بررسی کنید. این کار را برای زمان ۶۰ ثانیه انجام دهید.
  • اگر در این مدت کارگر مصدوم ضربان یا تنفس نداشت، کارگرانی که آموزش احیاء دیده اند، به مدت ۳ دقیقه به مصدوم تنفس مصنوعی دهند.
  • دوباره ضربان قلب و تنفس را برای ۶۰ ثانیه بررسی کنید.
  • اگر باز هم اثری از تنفس و ضربان نبود، تنفس مصنوعی را تکرار کنید.
  • فقط زمانی ماساژ قلب آغاز شود که، اپراتور اورژانس و یا سرویس فوریت های پزشکی شما را راهنمایی کند.
  • وضعیت بدنی مصدوم را بصورت دوره ای و متناوب بازبررسی کنید.
  • ماساژ قلبی، در صورتی که کمک های پزشکی تا ۳ ساعت به بیمار نرسد، توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *