به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ انبر جوش در حقیقت ابزاری برای نگه‌داشتن الکترود جهت اتصال آن به قطعه مورد نظر است. در واقع نقش اصلی انبر جوشکاری، انتقال جریان لازم بین کابل جوشکاری و الکترود جوشکاری می‌باشد. معمولا، به انبر جوش، قطب مثبت متصل می‏‌شود. انبر اتصال برای ایجاد اتصال منفی به قطعه مورد جوشکاری است. در واقع این انبر نقش گیره را دارد. فنر مورد استفاده در انبرهای اتصال باید دارای کیفیت مناسب و قوی باشند و انبر اتصال را به جریان منفی وصل کنند. در این مقاله به معرفی این دو نوع انبر همراه با کاربردهای آنها بطور مفصل شرح خواهیم داد:

انبر جوش چیست؟

انبر جوش یا نگهدارنده الکترود (electrode holder) دارای دسته عایقی است که الکترود به آن متصل می‌شود. جوشکار برای ایجاد قوس الکتریکی (arc) از این وسیله استفاده می‌کند. دسته‌های انبر جوش عایق هستند؛ بنابراین اگر اتصالی بین آنها و هر قسمت از کار پیش آید، مشکلی رخ نمی‌دهد و اصطلاحا اتصال کوتاه (ارتباط ناخواسته بین دو گره با ولتاژهای متفاوت که منجر به عبور جریان بیش از حد مجاز می‌شود) اتفاق نمی‌افتد. وجود انبر جوشکاری کمک خواهد کرد تا الکترودها به آسانی و با سرعت در جوشکاری تعویض گردند.

وظایف انبر جوش عبارتند از:

  • برقراری اتصال جریان الکتریکی میان الکترود و انبر جوش
  • امکان قرار دادن الکترود جوشکاری در زوایای جوش ۴۵ درجه و ۹۰ درجه
  • نگهداری کابل‌های الکترود با دو پیچ آلن
  • عایق بودن انبر جوش جهت جلوگیری از برق گرفتگی و حفظ ایمنی

 

مشخصات ظاهری انبر جوش

انبر جوش در شکل‌ها و سایزهای متفاوتی ساخته می‌شود. هر نوع انبر جوش برای نوع خاصی از الکترودها با قطر داخلی متفاوت مناسب است. همچنین هر یک از آنها قادر به عبور دادن جریان الکتریکی ماکزیمم متفاوتی است. برای بهره‌مندی از دستگاه‌های جوشکاری ۳۰۰ آمپر، استفاده از انبر جوش بزرگتر منطقی‌تر است.

 

عایق بودن دسته انبر جوش

دسته انبرهای جوش از مواد عایق و نارسانا ساخته شده‌اند. بنابراین جریان برق و گرما را تا حد تحمل مواد نارسانای استفاده شده در ساخت دسته‌ها، منتقل نمی‌کنند. زمانی که الکترود تنها به اندازه پنج سانتی‏متر از نوک انبر فاصله دارد باید آن را از داخل انبر بیرون آورد و جدا کرد. در غیر اینصورت در هنگام جوشکاری به عایق انبر آسیب زده می‌شود. استفاده از تمام الکترود بدون جدا کردن از انبر باعث سوختگی عایق می‌شود. همچنین احتمال شوک الکتریکی را بالا می‌برد؛ زیرا قوس الکتریکی در این حالت به انبر انتقال پیدا می‌کند یا اینکه انبر جوش به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما آسیب می‌بیند.

نکات ایمنی در حین استفاده از انبر جوش

برای جلوگیری از خطرات در هنگام استفاده از انبر جوشکاری به نکات زیر دقت کنید:

  • هیچ گاه از انبر نگهدارنده الکترود که عایق آن آسیب دیده است استفاده نکنید.
  • هیچ گاه نوک انبر را در داخل آب فرو نبرید یا آن را خنک نکنید.
  • انبر روی سطوح رسانا قرار داده نشود.
  • به انبرهایی که در یک زمان به دو دستگاه جوشکاری متصل هستند دست زده نشود.
  • به افرادی که انبر و الکترود در دست دارند، تماس صورت نگیرد.

فاکتورهای مهم در انتخاب انبر جوش مناسب

رعایت موارد زیر برای خرید و انتخاب انبر جوش مهم است:

  • انبر جوشکاری باید سبک، متعادل و دارای گیره باشد به گونه‌ای که تعویض الکترود و کار با آن راحت باشد در غیر اینصورت حمل و نقل آن مشکل بوده و باعث خستگی مفرط جوشکار می‌شود.
  • انبر جوش باید دارای روکش عایق قوی از جنس کائوچو، الستیک و… باشد. فک انبر جوشکاری (دهانه انبر جوش) باید به گونه‌ای باشد تا بتواند الکترود را محکم و در زاویه دلخواه نگه دارد.
  • اگر می‌خواهید انبر جوشکاری تهیه کنید، حتما دقت کنید که متناسب با جریان مصرفی انتخاب شود تا مقاومت کافی برای استفاده زیاد و سخت را داشته باشد. اگر انبر جوشکاری را برای جریان بیشتر استفاده کنید، انبر داغ می‌شود و می‌سوزد. برای سرد کردن انبر جوش داغ شده، هیچ گاه آن را در آب فرو نبرید. البته داغ شدن انبر اتصال فقط به دلیل جریان بیشتر اتفاق نمی‌افتد.گاهی کثیف یا شل بودن انبر و یا کابل می تواند باعث داغی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *