به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ همانطور که از نام انبر اتصال پیداست، از این ابزار جهت اتصال دادن و نگه داشتن دو قطعه که معمولا نمی‌توان آن‌ها را با دست در کنار هم نگه داشت، استفاده می‌شود. با کمک این ابزار و نگه داشتن دو قطعه در کنار هم می‌توان به راحتی جوشکاری را انجام داد. بستگی به اندازه قطعاتی که می‌خواهید در کنار هم قرار دهید، یا جنس آنها، مدل انبرها عوض می‌شود. بسته به تجربه کاری، مشخصا تشخیص بهترین نوع انبر اتصال برای کارهایتان راحت‌تر می‌شود.

انبر اتصال 1000 آمپر مجموعه 4 عددی

انبر اتصال ۱۰۰۰ آمپر مجموعه ۴ عددی

انبر اتصال چیست
انبر اتصال نقش گیره را دارد و برای نگهداری و اتصال دو قطعه در حین جوشکاری کاربرد دارد. انبر اتصال برای ایجاد اتصال منفی (گیره اتصال به زمین) به قطعه مورد جوشکاری است توجه داشته باشید فنر مورد استفاده در انبرهای اتصال حتما از کیفیت خوب و قوی برخوردار باشد. به یاد داشته باشید بدون گیره اتصال به زمین دستگاه مورد نظر نمی تواند آمپر مناسب را ایجاد نماید و حتی می تواند به دستگاه آسیب برساند.

انبر اتصال چه کاربردی دارد؟
انبر اتصال از تجهیزات مهم جوشکاری بوده که در جوشکاری زیاد دیده می شود. می توان گفت پروژه های بزرگ بدون انبر اتصال کامل نخواهد شد. در واقع انبر اتصال برای نگه داشتن موقت دو قطعه در کنار هم استفاده خواهد شد. به این صورت می توان آن قطعه ها را به هم جوش داد . از این انبر ها بیشتر برای نگه داری ورقه ها و نیز قطعات بزرگ که به سختی با دست کنار هم می توان نگه داشت، استفاده می شوند .

جنس انبر اتصال چیست؟
برای اینکه هنگام جوشکاری رسانایی بهتری داشته باشید به جنس گیره جوشکاری استیل، مسی و آهنی توجه داشته باشید برای رسانایی خوب جنس انبر مسی بهتر است، همچنین انبر اتصال نیز مانند انبر جوشکاری از مدل های گوناگونی ساخته شده است. از کاربردی ترین و پر مصرف ترین مدل های آن شامل : انبر اتصال ۳۰۰ آمپر، ۴۰۰ آمپر و ۵۰۰ آمپر است.

انبر اتصال 1000 آمپر مجموعه 2 عددی

انبر اتصال ۱۰۰۰ آمپر مجموعه ۲ عددی

فاکتورهای مهم در خرید انبر اتصال
هنگام خرید یک انبر اتصال، باید به یک سری نکات توجه کرد. از جمله این موارد عبارتند از:
مواد به کار رفته:
از مواد گوناگونی در ساخت انبرهای اتصال جوشکاری استفاده می‌شود. مانند فولادهای ضد زنگ، چدن یا حتی آهن. استفاده از هر نوع آن‌ها بستگی به میزان تمایل شما به صرف هزینه و جایگزین کردن گیره‌های زنگ زده و قدیمی با گیره‌های نو هستید.
جزئیات ساخت و ساز:
اینکه بدانید روش ساخت انبرهای اتصالی که انتخاب کرده‌اید، چگونه است کمک شایانی به انتخاب انبر می‌کند. آیا فرایند ساخت آنها ابتدا به صورت جدا و سپس چسباندن قطعات به هم بوده است یا آنکه از ابتدا آنها را یکسر ساختند؟ آیا جنس خریداری شده اصل است؟ جنس عایقی که روی دسته آنها قرار دارد، چیست؟ اغلب اوقات می‌توانید اطلاعات این چنینی را بر روی برچسب محصول بیابید.
دسته‌ها:
بر روی قسمت درونی برخی از گیره‌ها، از مواد نرم یا پلاستیکی استفاده شده است این مواد منجر می‌شود به هنگام کار، ورق یا قطعه مورد نظرتان دچار خراشیدگی یا آسیب نشود. چنین آیتمی منجر به افزایش قیمت گیره‌ها می‌شود، اما وجود آنها در پروژه‌هایی که نیازمند دقت بالا برای جلوگیری از خراشیدگی و ایجاد ناهنجاری‌های زیبا شناختی است کاملاً احساس می‌شود.
ظرفیت باز شدن دهانه:
مطمئنا افزایش ظرفیت باز شدن دهانه باعث می شود از یک گیره بتوان در پروژه‌های متفاوت استفاده کرد. برای همین توجه به ظرفیت باز شدن دهانه یکی دیگر مواردی است که باید قبل از خرید گیره به آن توجه کرد.

انبر اتصال 1000 آمپر مجموعه 2 عددی

انبر اتصال ۱۰۰۰ آمپر مجموعه ۲ عددی

تعداد گیره‌های مورد نیاز در جوشکاری
هر چقدر که پروژه کاری شما بزرگتر باشد، میزان استفاده از گیره ها نیز بیشتر می‌شود برای همین سعی کنید مایحتاج بسته جوشکاری خود را با چیزی نزدیک به ۱۰ یا ۱۲ عدد انبر اتصال جوشکاری مجهز کنید و توجه داشته باشید هرچی که بر روی پروژه بزرگتری کار می‌کنید، نیازمند تعداد بیشتر گیره نیز هستید. حال مجموعه انبرهای خود را بر اساس تجربه خود گسترش دهید. البته مشخصا استفاده از ١٠ انبر نوع C به کارتان نخواهد آمد در واقع شما باید انبرهای متنوع با کارکردهای بسیار داشته باشید.

نکات ایمنی در مورد استفاده از گیره‌های جوش
-گیره مناسب کار را انتخاب کنید: از گیره ها می‌توان در کارهای مختلفی و با اهداف مختلفی استفاده کرد. برای همین انتخاب بهترین نوع گیره به هنگام کار بر روی پروژه و قطعات بسیار مهم است.
-در صورت امکان از حداقل دو گیره استفاده کنید: اگر تنها از یک گیره استفاده کنید، قطعات موقع کار دچار چرخش‌های جزئی خواهند شد؛ بنابراین استفاده حداقل از دو گیره منجر به ثابت ماندن قطعه در کنار سایر قطعات خواهد شد و عمل جوشکاری را به مراتب آسان‌تر خواهد کرد.
-از بالشتک استفاده کنید: اگر از گیره‌هایی که دارای مواد نرم پلاستیکی هستند، برای نگه داشتن قطعات استفاده نمی‌کنید، می‌توانید برای جلوگیری از ساییدگی یا ایجاد علائم ناخواسته، از بالشتک یا مواد نرم مانند چوب بین انبر و قطعه استفاده کنید.
-گیره‌ها را بیش از حد محکم نکنید: گیره‌ها را تا جایی که مواد دچار آسیب نشوند محکم کنید. در این صورت به هنگام جوشکاری، قطعه مورد نظر نمی‌چرخد. البته به یاد داشته باشید محکم کردن زیاد یک گیره نیز منجر به آسیب به قطعه می‌شود.
-پس از اتمام کار ، گیره ها را بردارید: پس از آنکه اطمینان حاصل کردید عمل جوشکاری به اتمام رسیده است گیره‌ها را حتماً بردارید.
-گیره‌ها را تمیز نگه دارید: در صورتی که به مدت زمان طولانی از گیره‌ها استفاده نمی‌کنید، حتما آنها را روغن کاری کنید. تا دفعه بعدی که به آنها احتیاج دارید استفاده از آنها آسان باشد.

انواع گیره های اتصال کدامند؟
با توجه به بزرگی پروژه و نوع موادی که با آن ها کار انجام می شود و همچنین نوع گیره ای که استفاده می کنید انبر اتصال مختلف استفاده می شود و شما با تجربه خود در حین کار جوشکاری به این تجربه می رسید که از چه نوع انبر اتصالی استفاده شود . تعداد تولید این نوع انبر ها هر روز بیشتر می شود. حتی ساده ترین و پایه ای ترین نوع این انبر ها انواع گوناگونی دارد .

در ادامه مطلب لیستی از معروف ترین انبرهای اتصال را خواهید دید.
گیره های جهشی : انبر های جهشی بسیار مقرون به صرفه هستند همچنین استفاده از آنها راحت است . شما می توانید به سادگی دسته را فشار داده تا گیره را باز نماید. می توان گفت یکی از معایب آن ها در مورد گیره های جهشی ظرفیت باز نمودن کوچک آنها است. بعضی اوقات آنها به عنوان یک گیره اضافی برای نگه داشتن مواد مفید هستند.
گیره دو محور : این نوع گیره می تواند دو میله دو محور دو لوله را در یک زاویه نگه دارد. جالب است بدانید ضخامت اشیاء به کار برده شده در جوشکاری نیازی به یکسان بودن نداشته. این گیره ها به طور معمول روی میزهای جوشکاری ثابت می شوند. نمونه ای دیگر از گیره دو محور ، گیره ۹۰ درجه بوده که برای نگه داشتن مواد در زاویه مناسب است.
گیره واکنشی سریع : گیره های واکنشی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند از این گیره مواقعی که جوشکار تنها است و باید کار سریع انجام شود و آن هم با یک دست مورد استفاده قرار می گیرد .
انبر اتصال کشویی ( انبر اتصال F): F Clamp ، برای محکم نگه داشتن اشیاء استفاده می شود. می توان گفت اصطکاک، عامل اصلی نگه داشتن قطعات در این نوع گیره اتصال است . همچنین ظرفیت باز شدن بالایی دارد . به همین منظور بعضی اوقات به عنوان جایگزینی برای گیره C استفاده خواهد شد. می توانید به سرعت و معمولا با یک دست انبر اتصال F را تنظیم نمایید.
انبرهای لوله ای : انبر لوله ای بسیار مشابه گیره F بوده اما به جای استفاده از محور کشویی از لوله استفاده خواهد کرد.
انبرهای vice grip : نوع دیگر از انبر ها که در جوشکاری های اتوماتیک استفاده می شوند . شما می توانید برای نگه داشتن بخش های کوچک در جای خود در هنگام جوشکاری استفاده کنید.
گیره C یا گیره G : گیره cیکی از انبرهای اتصال است که به طور معمول استفاده می شود. این نوع انبر ها هنگامی به کمک شما می آیند که برای اتصال قطعات به هم به فشار زیادی نیاز باشد. زیرا این نوع گیره ها این قابلیت را دارند که تا دو قطعه را کنار هم نگه دارد ، اما این نوع گیره معایبی نیز دارد این است که بسیار کند و آهسته از قطعه جدا خواهد شد و همچنین تنظیم دوباره آن ها در مقایسه با دیگر انواع انبر اتصال سخت است . انواع گوناگونی انبر اتصال C وجود دارد . یکی از انواع آن ها قابلیت قفل شدن است .این نوع انبرها برای کارهای دستی استفاده می شود.
انبر اتصال قفل شو : از گیره های قفل شو بیشتر برای جوشکاری قطعات کوچکتر استفاده می شوند. این انبر یک نوع از گیره های فلزی ورقه ای است . انبر اتصال قفل شو شباهت زیادی به انبر اتصال کشویی دارد ولی برای محدوده های بزرگ تر استفاده می شود. همچنین انبر اتصال کشویی برای جوشکاری ورقه های فلزی مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *