همه چیز درباره دریل | جامع ترین آموزش کار با دریل

یکی از کاربردی ترین ابزارها در امور صنعتی یا خانگی دریل است.
به کمک این ابزار می توانید سوراخ هایی با اندازه های مختلف در سطوحی از جمله سطوح چوبی، سطوح فلزی، سیمانی و غیره ایجاد کنید.
با افزودن لوازم جانبی به دریل می توانید از آن برای سنباده زدن، باز کردن و بستن پیچ ها، پرداخت و یا حتی برش استفاده کنید.

قبل از شروع به استفاده از هر ابزاری اول باید نحوه کار با آن ابزار و به خصوص نکات ایمنی استفاده از آن را بدانید.
آموختن اصول استفاده از ابزار در افزایش طول عمر آن و سلامت شما تاثیر بسزایی دارد.
اگر از این ابزار تا کنون در خانه یا محل کار خود استفاده کرده اید یعنی اصول کار با آن را می دانید.
با این حال خالی از لطف نیست که نکات ایمنی دریل را برای افزایش کارایی دریل و حفظ سلامت خود مرور کنید.

1- نوع دریل را مناسب با کاربردتان انتخاب کنید

اندازه و نوع مناسب دریل و مته برای حفاری موفق ضروری است.
البته دریل های بسیار متنوعی از جمله دریل های سیمی برقی، دریل ضربه ای سیمی، آچار ضربه ای سیمی و غیره وجود دارد که تمامی شرکت ابزار رونیکس می تواند در اختیار شما قرار دهد.

2- لباس کار ایمنی و لباس های محافظ را فراموش نکنید

استفاده از عینک ایمنی را فراموش نکنید. برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار از ماسک های تنفسی استفاده کنید.
وسیله دیگری که به ایمنی شما کمک می کند، دستکش های مناسب اندازه دست شماست.

3- مطمئن شوید که سه نظام دریل به اندازه کافی سفت شده است

قبل از شروع سوراخ کاری، مطمئن شوید که مته در سه نظام محکم و روان کار می کند. در صورتی که سه نظام شل باشد، مته نمی چرخد.
برای سفت کردن سه نظام در مته، ابتدا مته را داخل سه نظام قرار دهید.
سپس، سه نظام را سفت کنید تا چند بار کلیک کند. پس از آن، سه نظام را به عقب بچرخانید، تا زمانی که یک کلیک را بشنوید و احساس کنید.

با شنیدن صدای آخرین کلیک متوجه می شوید که مته به طور ایمن در جای خود قرار گرفته است.

4- قطعه کار خود را سفت کنید

برای جلوگیری از هر گونه حرکت در قطعه کار، قبل از شروع مته کاری، آن را با یک گیره سفت کنید. بعد از اینکه قطعه را با گیره محکم کردید، دریل را با دو دست نگهدارید تا تسلط بیشتری به آن داشته باشید.

5- به دریل زیاد فشار وارد نکنید

عملیات حفاری باید توسط خود موتور انجام شود، بنابراین نباید به دریل فشار بیاورید زیرا ممکن است بلغزد یا موتور آسیب ببیند.
تنظیم سرعت و میزان فشاری که به سطح اعمال می‌کنید، به جنس آن سطح بستگی دارد.
به طور مثال، برای ایجاد سوراخ در یک سطح چوبی ناهموار میتوانید سرعت و فشار را افزایش دهید اما اگر میزان فشار زیادی از حد بالا رود احتمال شکسته شدن چوب وجود دارد.
بنابراین وقتی سوراخی را روی چوب شروع می‌کنید، سعی کنید کمی آهسته‌تر حرکت کنید و قطعه را تا حد ممکن صاف نگه دارید تا خطر خرد شدن را کاهش دهید.

6- از لباس های گشاد و جواهرات در هنگام دریل کردن استفاده نکنید

زمانیکه از دریل استفاده می کنید نباید لباس هایی با آستین بلند و گشاد به تن داشته باشید یا از جواهراتی مانند گردنبند استفاده کنید.
حرکت آن می تواند اجسام آویزان را گرفته و بکشد، که منجر به یک موقعیت خطرناک می شود.
بنابراین، هنگامی که در حال دریل کردن هستید، موهایتان را اگر بلند است ببندید و اگر لباستان بلند و گشاد است، آستین ها را بالا بزنید.

7- محل حفاری را علامت بزنید

ایجاد سوراخ روی سطوحی مانند شیشه و فلز کمی سخت تر است زیرا ممکن است دریل روی آن بلغزد. پس بهتر است اول با یک میخ روی سطح بکوبید و جای حفره را علامت بزنید. سپس از یک مته کوچک برای ایجاد سوراخ استفاده کنید و بعد با مته اصلی دریل کنید.
این کار به شما کمک می کند تا به راحتی سوراخ کنید و تمیز کنید. هنگام کار بر روی کاشی، می توانید یک تکه کاغذ نیز روی نقطه مورد نظر بچسبانید تا از لیز خوردن مته جلوگیری کنید.

8- وقتی آب روی آن ریخت، مته را خاموش کنید

اگر آب روی دریل سیمی برقی شما ریخت، آن را از برق بکشید، سپس آن را با تفنگ حرارتی یا خشک کن معمولی خشک کنید تا از خطر برق گرفتگی یا سوختن ابزار خود جلوگیری کنید. اگر از دریل شارژی استفاده می کنید، باتری را خارج کرده و دستگاه را بگذارید تا خشک شود.
البته برخی دریل های شارژی ضد آب هستند که می توانند در برابر آب مقاومت کنند.

9- هنگام کار کردن با دریل از پایه دریل استفاده کنید

زمانیکه تصمیم به ایجاد سوراخ در یک سطح سفت و محکم دارید از پایه دریل استفاده نمایید. این پایه همانند یک راهنما به کمک شما می آید.

10- دریل سیمی را از کابل آن نگیرید یا آویزان نکنید

دریل های سیم دار را هرگز از کابل آویزان نکنید. گرفتن و آویزان کردن دریل از کابل در زمان حمل آن موجب قطع شدن سیم و اتصال کوتاه آن می شود.

جمع بندی

در برخی مواقع تصمیم به استفاده از ابزارهای برقی و صنعتی مانند دریل ها می گیریم اما نمی‌دانیم چگونه از آنها به صورت ایمن و درست استفاد ه کنیم.
در این مقاله از فنی و حرفه ای ابزار طباطبایی سعی کردیم شما را با اصول ایمنی استفاده از دریل ها آشنا کنیم تا در در حفظ سلامت شما سهمی هر چند کوچک داشته باشیم. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.
اگر در استفاده از دریل خود دچار مشکل شدید و احساس کردید باتری آن مشکل دارد با مطالعه مقاله تعمیر باتری دریل شارژی می توانید، مشکل را برطرف نمایید.

نکات ایمنی کار با دریل:

  1. قبل از استفاده و کار با دریل ، حتماً دفترچه راهنمای سازنده آن را مطالعه کنید و آموزش کار با این ابزار حساس را یاد بگیرید.
  2. هنگام کار، جهت حفاظت از دست ها از دستکش ایمنی استفاده کنید. هم چنین جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و یا پلیسه های حاصل از سوراخ کاری به داخل چشم ها و یا دستگاه تنفسی، می بایست از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید.
  3. بعد از کار کردن با دریل، مته آن به شدت داغ می شود. به همین دلیل باید کمی صبر کنید و سپس مته را تعویض و یا خارج نمایید. آموزش تعویض مته دریل را می توانید در مجله راندنو مطالعه کنید.
    از سیم رابطی که بلند است استفاده نکنید. لازم به ذکر است که بلند کردن دریل از سیم آن به طور جدی خودداری کنید.
  4. مته را متناسب با سطحی که می خواهید عملیات را بر روی آن انجام دهید، انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای سوراخ کردن فلز از مته های متناسب با فلز و برای سوراخ کردن سرامیک از مته های مخصوص سرامیک استفاده کنید. همچنین لازم است که عمق سوراخ کاری را نیز قبل از انجام عملیات تعیین نمایید.
  5. قبل از انجام سوراخ کاری، از محکم بودن مته بر روی دریل اطمینان حاصل نمایید. قبل از روشن کردن دریل، می بایست ابتدا سر مته را داخل محل سوراخ کاری قرار داده و سپس عملیات سوراخ کاری را انجام دهید.
  6. نقطه ای که می خواهید سوراخ کنید را علامت گذاری کرده و برای جلوگیری از سر خوردن مته بر روی محل های سُر مانند سرامیک، یه تکه کاغذ بر روی محل قرار دهید.
  7. جهت کنترل و اشراف بیش تر، از دو دست برای کنترل دریل استفاده کنید. این کار باعث عدم لغزش دریل می شود. هم چنین از نگه داشتن قطعه کار به کمک دست کاملاً خودداری نمایید.
    برای کارهایی با زمان بالا و یا کارهای سنگین، می توانید از دسته کمکی استفاده کنید.
  8. به منظور افزایش کاربری و هم چنین افزایش طول عمر دستگاه، طی زمان های مشخص، دریچه ها و محفظه های دریل را تمیز کنید.
  9. از پوشیدن لباس های بلند و گشاد، شالگردن، دستبند و زیور آلات پرهیز کنید و در صورتی که موی بلند دارید، قبل از شروع دریل کاری آن را جمع کرده و ببندید.
  10. در صورت برخورد مایعات و آب به دریل، سریعاً آن را خاموش کرده و به کمک سشوار و یا ابزار دیگر آن را خشک نمایید.

    بهترین دریل

    بعد از موضوع رعایت نکات ایمنی کار با دریل یکی از مسائل مهم در هنگام انتخاب و خرید دریل، شرکت تولیدکننده آن است. از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده دریل می توان به دریل المکس، بوش، رونیکس، متابو، آاگ، توسن، هیوندای، دیوالت و بسیاری از برندهای دیگر اشاره کرد.

همچنین برای خرید یک دریل خوب و با دوام و با کارایی و عمر طولانی می توانید از فروشگاه ما دیدن کنید و از محصولات ما خرید کنید.

تنظیم سرعت دریل چکشی
مطمئنا برای پاسخ به این سوال که چگونه با دریل چکشی کار کنیم، حتما باید سراغ تنظیم سرعت دستگاه برویم. هر دریل حالات و سرعت‌های مختلفی دارد و تنظیم سرعت و حالت دستگاه باید متناسب با انجام کاربری و همچنین نوع مته انتخاب شود. اگر دریل شما دارای حالت چکشی است، برای سوراخکاری چکشی ابتدا باید از طریق کلید تنظیم حالت، دریل را روی حالت چکشی قرار دهید. سپس به کمک دیمر سرعت دریل را تنظیم کنید. دقت کنید که در ابتدا باید دریل کاری را با سرعت کم شروع کنید. در صورت عدم تنظیم سرعت دستگاه، احتمال شکستن مته بسیار بالا است.

طرز صحیح گرفتن دریل چکشی

طرز صحیح گرفتن ابزار نشانه حرفه‌ای بودن کاربر است! از جمله نکاتی که باید هنگام در دست گرفتن دریل چکشی رعایت کنیم عبارت است از:

بدن خود را در فاصله مناسب از دریل قرار دهید. این فاصله باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به راحتی دریل را کنترل کند.
دسته دریل را با قدرت کافی بگیرید.
در حین استفاده از دریل، بدن خود را در حالت تعادل قرار دهید.
اگر برای سوراخکاری از دریل استفاده می‌کنید، حتما با دو دست ابزار را کنترل کنید.
در صورت وجود دکمه‌های قفل کن، تنظیم سرعت یا سایر کنترل‌ها مطمئن شوید که می‌توانید آنها را با انگشتانتان به راحتی تغییر دهید.

در نحوه کار با دریل چکشی، نقطه کار را مشخص کنید
یکی دیگر از مواردی که قبل از روشن کردن دریل چکشی باید در نظر داشته باشید، مشخص کردن نقطه مورد نظر برای سوراخکاری است.

مشخص کردن این نقطه می‌تواند هم دقت کاربر را افزایش دهد و هم باعث بالا رفتن ایمنی کار شود.

به دریل چکشی استراحت دهید

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام کار با دریل چکشی عدم استفاده مستمر از دستگاه است. نباید بگذارید دریل داغ شود. زیرا این اتفاق هم عمر دستگاه را کاهش می‌دهد و هم کیفیت کار را پایین می‌آورد.

کار کردن با دریل چکشی چگونه است

هنگام استفاده از دریل چکشی مانند هر ابزار دیگری باید به نکات متفاوتی دقت کنید. میزان تجربه کاربر با استفاده درست از هر دستگاه، رابطه‌ای مستقیم دارد. از دیگر نکاتی که باید هنگام استفاده از دریل چکشی به آن توجه کرد، عبارت است از:

  1. برای اصطکاک کمتر و همچنین عملکرد بهتر مته، می‌توانید درون نقطه سوراخکاری را به وسیله آب مرطوب کنید.
  2. از دسته جانبی دریل برای کنترل بهتر دستگاه استفاده کنید.
  3. از تماس انگشتان دست با مته دستگاه جلوگیری کنید.
  4. پس از هربار استفاده، ابزار را تمیز کنید. گرد و خاک به دریل شما آسیب می‌زند.

منبع : رونیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *