به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزاتی که باید در هر مغازه آپاراتی یا پنچرگیری وجود داشته باشد جک روغنی است. جک روغنی نیز همانند سایر تجهیزات آپاراتی نیاز به چک و رسیدگی دارد تا به‌خوبی کار کند. برای اینکه جک روغنی به‌خوبی کار کند هر چند وقت یکبار نیاز به هواگیری دارد تا باعث بهبود کارایی و نرم‌شدن جک شود. زمانی که شما مدت زمانی از جک روغنی استفاده می‌کنید هوایی اضافه در سیستم هیدرولیکی محبوس می‌شود. وجود هوا در سیستم جک روغنی می‌تواند باعث کاهش کارایی و نرمی حرکت جک شود، بنابراین لازم است که این هوا به طور کامل از سیستم هیدرولیکی جک  خارج کنید.

برای خارج‌کردن هوا بدین‌گونه است، درحالی‌که جک تحت‌فشار قرار دارد پیچ هواگیری را باز کنید، هوای محبوس شده به‌آرامی خارج می‌شود. پس از اینکه هوا به‌صورت کامل از سیستم جک خارج شد، پیچ را دوباره محکم ببندید. با ما همراه باشید در ادامه این مقاله از بازرگانی سلیمانی نحوه هواگیری جک روغنی را به‌صورت کامل شرح خواهیم داد.

جک روغنی توتال 20 تن مدل THT-109202

جک روغنی توتال ۲۰ تن مدل THT-109202

ابزارهای موردنیاز برای هواگیری جک روغنی

برای انجام این کار، ابتدا باید ابزار موردنیاز را که در ذیل به آنها اشاره می‌کنیم، آماده کنید.

  • جک روغنی
  • روغن هیدرولیک
  • دستکش‌های محافظ
  • عینک ایمنی
  • پارچه یا دستمال
  • ظرف اندازه‌گیری
  • آچار مناسب

در ابتدا پیچ هواگیری را شل کنید. سپس جک رو بالا ببرید، با این کار فشار در سیستم هیدرولیکی جک زیاد می‌شود و هوای محبوس شده به سمت پیچ حرکت می‌کند. پس از اینکه هوا و روغن بصرت کامل از سیستم هیدرولیکی جک خارج شدند، پیچ محکم بسته شود و در نهایت، عملکرد جک تست شود تا این اطمینان برای شما حاصل شود که جک به‌درستی کار می‌کند.

جک روغنی توتال 4 تن مدل THT-109042

جک روغنی توتال ۴ تن مدل THT-109042

مراحل آموزش هواگیری جک روغنی

مراحل هواگیری جک روغنی به شرح زیر است:

  1. قراردادن جک بر روی یک سطح صاف و محکم برای هواگیری: در ابتدا جک را روی یک سطح صاف و محکم قرار دهید و ابزارهای لازم مانند آچار و ظرف جمع‌آوری روغن را نیز در کنار خود آماده کنید.
  2. بررسی پیچ هواگیری: قبل از شروع هواگیری جک، محکم‌بودن پیچ هواگیری را به‌خوبی بررسی کنید.
  3. قراردادن جک زیر بار: جک را زیر یک وسیله نه‌چندان سنگین قرار دهید و تا حد ممکن آن را بالا ببرید تا جک تحت‌فشار نسبی قرار گیرد.
  4. باز کردن پیچ هواگیری: با استفاده از آچار، پیچ هواگیری را کمی شل کنید تا مخلوط هوا و روغن به‌آرامی از سیستم هیدرولیکی جک خارج شود.
  5. تخلیه کامل هوا: اجازه دهید که هوا به طور کامل خارج شود و در هنگام هواگیری جک مقداری روغن خالص نیز نشت می‌کند و نگران نباشید.
  6. بستن پیچ هواگیری: پس از اینکه هوا و روغن به‌صورت کامل خارج شد، پیچ هواگیری را کاملاً محکم ببندید.
  7. تست عملکرد جک: جک را پایین بیاورید و چند بار آن را بالا و پایین کنید تا اطمینان حاصل کنید که جک به‌صورت صحیحی عمل می‌کند.
  8. تکرار مراحل: مراحل ۴ تا ۷ را چند مرتبه تکرار کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ هوایی در سیستم هیدرولیکی جک باقی نمانده است.

 

چرا جک روغنی نیاز به هواگیری دارد؟

هر چند وقت یکبار باید جک روغنی را هواگیری کنید؛ زیرا وجود هوا در سیستم هیدرولیکی می‌تواند باعث سفت‌شدن جک در هنگام بالارفتن و کاهش کارایی جک شود. هوا به این دلیل که نسبت به روغن زود فشرده‌ می‌شود باعث ایجاد نوسانات و کاهش توان جک در بلندکردن اجسام می‌شود. هواگیری مناسب باعث می‌شود که سیستم هیدرولیک جک فقط با روغن پر شده و هیچ هوایی در آن وجود نداشته باشد که این امر موجب بهترشدن کارایی جک می‌گردد. علاوه بر این، وجود هوا می‌تواند منجر به حرکت ناهموار و غیرقابل‌پیش‌بینی پیستون جک شود که این ناپایداری ممکن است خطراتی برای اپراتور و بار ایجاد کند. همچنین، رطوبت موجود در هوا می‌تواند با روغن هیدرولیک واکنش داده و باعث خوردگی قطعات داخلی جک شود.

جک روغنی توتال 10 تن مدل THT-109102

جک روغنی توتال ۱۰ تن مدل THT-109102

نکات ایمنی و مهم برای هواگیری جک روغنی

نکات ایمنی و مهمی که در هنگام هواگیری جک روغنی باید به آن توجه کرد در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • پوشیدن تجهیزات حفاظتی: در هنگام هواگیری جک روغنی همیشه از دستکش‌های محافظ و عینک ایمنی استفاده کنید تا دچار آسیب‌دیدگی نشوید.
  • مطالعه دستورالعمل‌هایی که بر روی لیبل دستگاه وجود دارد: قبل از شروع، حتماً دستورالعمل‌های سازنده جک را مطالعه کرده و از روش‌های توصیه شده پیروی کنید.
  • کار در محیط ایمن: حتماً هواگیری جک را در محیطی تمیز و بدون موانع انجام دهید و جک روی سطح صاف و محکم قرار گیرد.
  • جلوگیری از نشتی روغن: در حین هواگیری، مراقب نشتی روغن باشید و در صورت مشاهده نشتی، فرایند را متوقف کرده و مشکل را برطرف کنید.
  • توجه به فشار سیستم در هنگام هواگیری: از واردکردن فشار بیش از حد به سیستم خودداری کنید تا از آسیب به جک جلوگیری شود.
  • بررسی عملکرد جک پس از هواگیری: پس از اتمام هواگیری، عملکرد جک را با بار تست کنید تا این اطمینان برای شما حاصل شود که جک به طور یکنواخت و بدون لرزش کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *