به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ در دنیای خودروسازی و خدمات تایر، انتخاب بین باد نیتروژن و باد معمولی همیشه یک چالش بزرگ بوده است. این انتخاب نهتنها بر عملکرد تایرها تأثیر میگذارد بلکه میتواند هزینههای تعمیر و نگهداری را نیز کاهش یا افزایش دهد
باد نیتروژن چیست؟
باد نیتروژن از نیتروژن خالص با درصد بسیار بالا (حدود ۹۵٪ یا بیشتر) تشکیل شده است. این گاز بیرنگ و بیبو، یکی از گازهای پرکاربرد در صنایع مختلف است. از ویژگیهای اصلی نیتروژن میتوان به عدم واکنشپذیری شیمیایی، پایداری در دماهای مختلف و عدم جذب رطوبت اشاره کرد.
دلایل استفاده از نیتروژن در تایر خودرو
نیتروژن به دلیل بیاثر بودن، از تخریب داخلی لاستیک جلوگیری کرده و فشار تایر را برای مدت طولانی ثابت نگه میدارد. این پایداری، نوسانات فشار را کاهش داده، مصرف سوخت را بهبود میبخشد و ایمنی بیشتری برای راننده ایجاد میکند. همچنین، نیتروژن نسبت به هوای معمولی دوام بیشتری داشته و عمر لاستیک را افزایش میدهد.
فواید و معایب باد نیتروژن برای تایر خودرو
مزایا باد نیتروژن
باد نیتروژن باعث پایداری بیشتر فشار در لاستیک میشود، زیرا مولکولهای آن بزرگتر بوده و نشت کمتری دارند. این ویژگی به کاهش نیاز به تنظیم مداوم باد کمک میکند. همچنین، نیتروژن به دلیل غیر واکنشی بودن، از اکسیداسیون و تخریب لاستیک جلوگیری کرده و عمر تایر را افزایش میدهد. نیتروژن در برابر تغییرات دما پایدارتر است و رطوبت کمتری دارد، که این امر از زنگزدگی رینگها جلوگیری میکند و فشار مناسب تایرها را حفظ مینماید. علاوه بر این، کاهش افت فشار تایرها منجر به مصرف سوخت بهتر و سواری نرمتر میشود.
معایب باد نیتروژن
باد نیتروژن هزینه بیشتری نسبت به باد معمولی دارد و به راحتی در دسترس نیست. در خودروهای عادی، تأثیرات مثبت آن کمتر احساس میشود و بیشتر برای خودروهای خاص مانند خودروهای مسابقهای مناسب است. همچنین، در مواقع اضطراری یا هنگام سفر، پیدا کردن نیتروژن ممکن است دشوار باشد.
ایمنی باد نیتروژن
نیتروژن گازی غیرقابل اشتعال است که خطر آتشسوزی را کاهش میدهد. همچنین گرمای کمتری تولید کرده و احتمال ترکیدن تایرها در هوای گرم را کاهش میدهد. باد نیتروژن برای شرایط خاص مفید است، اما برای رانندگی روزمره، باد معمولی همچنان گزینهای اقتصادی و در دسترستر است.
باد معمولی چیست؟
باد معمولی، همان هوای فشرده است که از ترکیب حدود ۷۸٪ نیتروژن، ۲۱٪ اکسیژن و درصد کمی گازهای دیگر تشکیل شده است. این نوع باد به دلیل در دسترس بودن و هزینه پایین، رایجترین گزینه برای باد کردن تایرها محسوب میشود.
مزایای استفاده از باد معمولی در تایرها
دسترسی آسان و هزینه کمتر
یکی از بزرگترین مزایای باد معمولی، در دسترس بودن آن است. تقریباً تمام آپاراتیها و حتی ابزارهای خانگی میتوانند هوای معمولی را تأمین کنند. علاوه بر این، هزینه استفاده از آن بسیار کمتر از باد نیتروژن است.
معایب استفاده از باد معمولی در تایرها
هوای فشرده یا باد عادی با وجود مزایای خود، معایبی نیز دارد که باید به آن توجه کرد. رطوبت و اکسیژن موجود در هوای فشرده میتواند به مرور زمان به ساختار داخلی لاستیکها و رینگها آسیب برساند. این رطوبت ممکن است باعث زنگزدگی و خوردگی قطعات فلزی شود، بهویژه در مناطق با رطوبت بالا یا شرایط جوی نامساعد. علاوه بر این، هوای عادی تحت تأثیر تغییرات دما منبسط و منقبض میشود که این موضوع میتواند به نوسانات فشار لاستیکها منجر شود. این نوسانات فشار نهتنها بر عملکرد خودرو و مصرف سوخت اثر منفی میگذارد، بلکه میتواند موجب سایش نابرابر لاستیکها شود.
تفاوت در میزان نشت گاز
یکی از مهمترین تفاوتها، میزان نشت گاز از تایر است. باد معمولی به دلیل وجود اکسیژن سریعتر نشت میکند در حالی که نیتروژن بسیار پایدارتر است.
تأثیر بر دمای تایر
باد نیتروژن نسبت به باد معمولی کمتر به تغییرات دما حساس است، که این امر باعث میشود تایرها در شرایط مختلف عملکرد بهتری داشته باشند.
بررسی هزینههای اولیه و نگهداری
دستگاههای باد نیتروژن به طور کلی هزینه بالاتری نسبت به پمپهای هوای معمولی دارند. با این حال، مزایای بلندمدت مانند افزایش عمر تایرها و کاهش نیاز به تعویض میتواند این هزینهها را جبران کند.
کلام آخر؛
انتخاب بین باد نیتروژن و باد معمولی بستگی به نیازها، نوع رانندگی و بودجه شما دارد. بطور کلی اگر به فشار پایدارتر، کاهش رطوبت و اکسیژن و کارایی بیشتر اهمیت میدهید و هزینه و دسترسی به نیتروژن برایتان مشکلی ایجاد نمیکند، نیتروژن گزینه بهتری است. اما اگر به دنبال یک روش اقتصادی و آسان هستید، باد عادی همچنان میتواند پاسخگوی نیازتان باشد. مهمترین نکته این است که فشار لاستیکها را به طور منظم چک کنید تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.