به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ کمبود حجم یا فشار آب در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، به خصوص در فصل تابستان، معضلی بزرگ به شمار می‌رود. حل این مشکل به کمک نصب پمپ آب خانگی مناسب انجام می‌شود که می‌تواند فشار و حجم واحدها را به خوبی تامین کند. نصب پمپ آب خانگی به دو روش با و بدون مخزن قابل انجام است که هر کدام مراحل و ویژگی‌های خود را دارند. در ادامه این مقاله از بازرگانی سلیمانی به آموزش صفر تا صد نحوه نصب پمپ آب خانگی می‌پردازیم و لوازم مورد نیاز برای هر روش را معرفی می‌کنیم تا بتوانید این‌کار را خودتان به راحتی انجام دهید.

لوازم نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ آب خانگی علاوه بر ابزارآلاتی مانند آچار فرانسه، آچار شلاقی، پیچ گوشتی، اتو لوله و… نیازمند لوازم و تجهیزاتی است. در این بخش به این تجهیزات و لوازم نصب پمپ آب خانگی با مخزن و بدون مخزن می‌پردازیم.

پنج راه

پنج راه یکی از اتصالات مهم در نصب پمپ آب خانگی است که در مسیر خروجی قرار می‌گیرد و معمولا از جنس برنج هستند. همانطور که از نامش پیداست این اتصال، پنج راه رزوه دار دارد که هرکدام باید به وسیله خاصی متصل شوند. تجهیزاتی که باید به پنج راه متصل شوند عبارتند از پمپ آب، کلید اتوماتیک، گیج فشارسنج، مخزن تحت فشار و ست کنترل.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک باید بر روی پنج راهی نصب شود و به صورت اتوماتیک عملکرد پمپ را تنظیم می‌کند. این قطعه، زمان روشن و خاموش شدن و فشار آب داخل پمپ را تنظیم می‌کند و از کارکرد بی وقفه و پیوسته پمپ جلوگیری می‌کند تا آسیبی به پمپ نرسد.

گیج فشارسنج

همانطور که اشاره شد، گیج فشارسنج باید بر روی پنج راهی نصب شود و برای سرویس و بررسی فشار آب کاربرد دارد. حین نصب گیج سعی کنید فشار مضاعف به آن وارد نکنید و در سمتی آن را نصب کنید که قابل مشاهده باشد.

منبع تحت فشار

منبع تحت فشار یکی از تجهیزات اختیاری ولی کاربردی در هنگام نصب پمپ آب خانگی است. منبع انبساط یا تحت فشار، مخزنی فلزی و کروی شکل است که با نصب در مسیر خروجی پمپ آب، با هر بار روشن و خاموش شدن پمپ، مقداری آب تحت فشار ذخیره می‌کند. در نتیجه تا زمانی که منبع تحت فشار ظرفیت دارد، نیازی به روشن شدن پمپ نیست و می‌تواند حجم‌های کوچک آب را تامین کند. استفاده از منبع تحت فشار به افزایش طول عمر پمپ کمک می‌کند و سرعت تامین آب را بالاتر می‌برد. معمولا برای هر واحد در ساختمان، ۱۰ لیتر ظرفیت برای منبع انبساط در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر ساختمانی ۵ طبقه دو واحدی داشته باشید، نیاز به مخزن انبساط ۱۰۰ لیتری برای آن هستید.

ست کنترل

ست کنترل در واقع همان کلید اتوماتیک دیجیتال است که می‌تواند به جای پنج راهی، منبع انبساط و کلید اتوماتیک نصب شود. ست کنترل وظیفه کنترل کردن فشار آب و محافظت از پمپ در برابر کم و زیاد شدن فشار آب را دارد. زمانی که فشار آب از مقدار مشخصی کمتر می‌شود، ست کنترل روشن شده و زمانی که از مقدار مشخصی بیشتر می‌شود، ست کنترل خاموش می‌شود. این چرخه منجر به کنترل دقیق فشار آب و جلوگیری از آسیب و روشن و خاموش شدن بیهوده پمپ آب می‌شود. البته استفاده از ست کنترل برای منابع راکدی مانند تانکر پیشنهاد نمی‌شود و بیشتر برای روش نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تانکر

در صورتی که قصد نصب پمپ آب خانگی با مخزن را دارید، حتما نیاز به خرید تانکر مطابق با آپارتمان یا خانه‌تان را دارید. امروزه تانکرهای گالوانیزه به دلیل معایبی مانند زنگ زدن، کنار رفتند و تانکرهای پلی اتیلن جای آن‌ها را گرفته‌اند. این تانکرها در سه مدل یک، سه و پنج لایه تولید می‌شوند و دارای اشکال مختلفی مانند افقی، عمودی، مکعبی، زیر پله‌ای و… می‌باشند. برای پمپ آب، شما نیاز به تانکر پلی اتیلن آب آشامیدنی دارید تا آنتی باکتریال و ضد جلبک باشد. در صورتی که نور آفتاب هیچ‌گونه تابشی به تانکر ندارد، می‌توانید از تانکرهای پلی اتیلن یک لایه استفاده کنید ولی تانکرهای سه لایه رایج‌تر هستند. معمولا برای هر واحد مسکونی ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر حجم آب در نظر گرفته می‌شود و باید ظرفیت تانکرتان را مطابق با تعداد واحدها انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر ساختمان مورد نظرتان ۵ طبقه دو واحدی است، شما نیاز به تانکری با حداقل ظرفیت ۲۰۰۰ لیتر دارید.

فلوتر یا شناور

در صورتی که از مخزن استفاده می‌کنید، حتما نیاز به فلوتر یا شناور دارید تا سطح آب به خوبی تنظیم شود. فلوتر در واقع یک رله الکتریکی است که شامل یک گوی تو خالی می‌باشد. فلوتر مانند سنسور عمل می‌کند و با بالا آمدن بیش از حد سطح آب داخل تانکر، جریان را قطع می‌کند تا آب سرریز نشود.

شیر یک طرفه

این قطعه با وجود ابعاد کوچک، نقش بزرگی در عملکرد و دوام پمپ بازی می‌کند. شیر یک طرفه اتصالی برنجی است که اجازه عبور جریان تنها از یک طرف را می‌دهد (جهت جریان با فلش بر روی شیر حکاکی شده است). با پمپاژ آب شیر یک طرفه باز می‌شود و اجازه عبور جریان آب به داخل لوله‌ها را می‌دهد. در صورت خاموش شدن پمپ و کاهش فشار آب، شیر یک طرفه به طور خودکار بسته و مانع برگشت آب به داخل مخزن یا پمپ می‌شود. این عمل منجر به صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از آسیب به پمپ شده و از افت ناگهانی فشار آب جلوگیری می‌کند.

فیلتر آب

آب ورودی از لوله‌ها، قبل از ورود به تانکر یا پمپ آب باید تصفیه شود تا برای مصارف روزمره قابل استفاده باشد.

برای تصفیه آب، می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

۱-اتصال فیلتر و صافی آب به ورودی تانکر و تصفیه آب قبل از ورود به مخزن

۲-استفاده از هوزینگ برای تصفیه دقیق آب در مسیر لوله ورودی به مخزن یا پمپ

 

نوار تفلون

تمامی اتصالات به کار رفته حین نصب پمپ آب باید به خوبی آب بندی شوند تا جایی نشتی آب نداشته باشید. این‌کار به وسیله نوار تفلون انجام می‌شود. در صورتی که اتصالی نیاز به باز و بسته شدن یا سرویس مداوم دارد، می‌توانید با چندین بار پیچاندن نوار تفلون به صورت ضربدری به دور آن آب‌ بندی‌اش کنید. ولی در صورتی که نیازی به باز کردن اتصال نیست، می‌توانید از تفلون مایع استفاده کنید که چسبندگی و تراکم بیشتری دارد.

 

نقشه نصب پمپ آب خانگی با مخزن

  1. در مرحله اول، قبل از هر کاری باید لوله کشی‌های مربوطه را انجام دهید و محیط مناسب برای قرارگیری پمپ و مخزن را تعیین کنید. بعد از کنتور آب، باید فیلتر یا هوزینگ قرار بگیرد تا آب بدون کثیفی وارد مخزن یا پمپ شود.
  2. لوله کشی بعد از هوزینگ باید به دو قسمت تقسیم شود. یک لوله باید به مخزن آب راه پیدا کند و لوله دیگر که به آن Bypass می‌گویند به عنوان مسیر خروجی فرعی باید وجود داشته باشد تا در صورت قطعی برق یا خرابی پمپ، آبرسانی به واحدها قطع نشود. در مسیر لوله Bypass یک شیر یک طرفه قرار می‌گیرد تا آب به لوله برنگردد.
  3. قبل از نصب مخزن، نیاز است که سطحی صاف و بدون پستی و بلندی برای مخزن پیدا کنید. با قرارگیری مخزن در محل مناسب ورودی آب آن را به لوله آب شهری متصل کنید. البته قبل از اتصال، حتما لوله را به یک شیر فلکه متصل کنید تا در شرایط خاص بتوانید جریان آب را قطع کنید. داخل مخزن نیز یک فلوتر نصب می‌شود که از بالا آمدن بیش از حد سطح آب جلوگیری می‌کند.
  4. در مرحله بعدی باید ورودی پمپ آب را به مخزن آب متصل کنید. در قسمت خروجی نیز می‌توانید پنج راهی و تجهیزات مورد نیازش از جمله مخزن تحت فشار، گیج فشارسنج و کلید اتوماتیک را متصل کنید و یا یک ست کنترل قرار دهید. هر دو این راه‌ها منجر به تنظیم فشار آب و جلوگیری از آسیب به پمپ می‌شود.
  5. در مرحله آخر، با لوله کشی مناسب خروجی پمپ را به شیر آب ساختمان متصل کنید.

 

نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

  1. در این روش به علت عدم وجود مخزن، نیاز به محیط وسیع برای نصب پمپ ندارید. ولی پیشنهاد می‌شود که پمپ را در محل درست و با دسترسی مناسبی نصب کنید.
  2. در این حالت بعد از هوزینگ و نصب فیلتر، لوله آب را باید از کنتور به طور مستقیم به پمپ آب متصل کنید.
  3. در قسمت خروجی آب می‌توانید مانند روش قبلی به طور دلخواه از ست کنترل یا پنج راهی استفاده کنید. ولی استفاده از ست کنترل در این روش پیشنهاد می‌شود.
  4. در مرحله آخر، خروجی پمپ را به شیر آب ساختمان متصل کنید و محیط پمپ را به خوبی عایق بندی کنید تا آلودگی صوتی نداشته باشد.

 

بهترین روش نصب پمپ آب خانگی

بعد از معرفی دو روش نصب پمپ آب خانگی، قطعا متوجه سهولت و کم خرج بودن روش بدون مخزن شده‌اید. ولی آیا این لزوما دلیل بر برتری این روش نسبت به استفاده از مخزن می‌شود؟ قطعا خیر. نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن معایب زیادی دارد که در دراز مدت می‌تواند مشکلات مختلفی به وجود بیاورد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که مخزن و تانکری برای ذخیره آب وجود نداشته باشد، پمپ آب با هر بار باز و بسته شدن شیر داخل ساختمان، روشن و خاموش می‌شود. این اتفاق منجر به فشار آمدن به پمپ و استهلاک بیش از حد آن می‌شود.
  • در صورت استفاده از مخزن، در زمان قطعی آب، به آب ذخیره شده در تانکر دسترسی دارید. ولی در صورت استفاده نکردن از مخزن، در زمان قطعی آب، ساختمان بدون آب می‌شود.
  • با نصب پمپ بدون مخزن، در واقع آب مستقیما از کنتور آب ساختمان گرفته می‌شود که این عمل باعث کاهش فشار و از طرفی جریمه شدن توسط سازمان آب و فاضلاب شهری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *