به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ انبر جوش در حقیقت ابزاری برای نگه‌داشتن الکترود جهت اتصال آن به قطعه مورد نظر است. در واقع نقش اصلی انبر جوشکاری، انتقال جریان لازم بین کابل جوشکاری و الکترود جوشکاری می‌باشد. معمولا، به انبر جوش، قطب مثبت متصل می‏‌شود. انبر اتصال برای ایجاد اتصال منفی به قطعه مورد جوشکاری است. در واقع این انبر نقش گیره را دارد. فنر مورد استفاده در انبرهای اتصال باید دارای کیفیت مناسب و قوی باشند و انبر اتصال را به جریان منفی وصل کنند.

انبر اتصال 1000 آمپر مجموعه 4 عددی

انبر اتصال ۱۰۰۰ آمپر مجموعه ۴ عددی

انبر اتصال چیست

انبر اتصال نقش گیره را دارد و برای نگهداری و اتصال دو قطعه در حین جوشکاری کاربرد دارد. انبر اتصال برای ایجاد اتصال منفی (گیره اتصال به زمین) به قطعه مورد جوشکاری است توجه داشته باشید فنر مورد استفاده در انبرهای اتصال حتما از کیفیت خوب و قوی برخوردار باشد. به یاد داشته باشید بدون گیره اتصال به زمین دستگاه مورد نظر نمی تواند آمپر مناسب را ایجاد نماید و حتی می تواند به دستگاه آسیب برساند.

 

انبر اتصال چه کاربردی دارد؟

انبر اتصال از تجهیزات مهم جوشکاری بوده که در جوشکاری زیاد دیده می شود. می توان گفت پروژه های بزرگ بدون انبر اتصال کامل نخواهد شد. در واقع انبر اتصال برای نگه داشتن موقت دو قطعه در کنار هم استفاده خواهد شد. به این صورت می توان آن قطعه ها را به هم جوش داد . از این انبر ها بیشتر برای نگه داری ورقه ها و نیز قطعات بزرگ که به سختی با دست کنار هم می توان نگه داشت، استفاده می شوند .

انبر جوش چیست؟

انبر جوش یا نگهدارنده الکترود (electrode holder) دارای دسته عایقی است که الکترود به آن متصل می‌شود. جوشکار برای ایجاد قوس الکتریکی (arc) از این وسیله استفاده می‌کند. دسته‌های انبر جوش عایق هستند؛ بنابراین اگر اتصالی بین آنها و هر قسمت از کار پیش آید، مشکلی رخ نمی‌دهد و اصطلاحا اتصال کوتاه (ارتباط ناخواسته بین دو گره با ولتاژهای متفاوت که منجر به عبور جریان بیش از حد مجاز می‌شود) اتفاق نمی‌افتد. وجود انبر جوشکاری کمک خواهد کرد تا الکترودها به آسانی و با سرعت در جوشکاری تعویض گردند.

وظایف انبر جوش عبارتند از:

  • برقراری اتصال جریان الکتریکی میان الکترود و انبر جوش
  • امکان قرار دادن الکترود جوشکاری در زوایای جوش ۴۵ درجه و ۹۰ درجه
  • نگهداری کابل‌های الکترود با دو پیچ آلن
  • عایق بودن انبر جوش جهت جلوگیری از برق گرفتگی و حفظ ایمنی

 

تفاوت بین انبر جوشکاری و انبر اتصال چیست؟

می توان گفت نقش اصلی انبر جوشکاری، انتقال جریان بین کابل و الکترود جوشکاری است. به طور معمول، انبر جوش، قطب مثبت متصل شده و نیز انبر اتصال برای ایجاد اتصال منفی به قطعه مورد نظر برای جوشکاری است. در واقع این انبر نقش گیره را دارد.

توصیه های ایمنی برای استفاده از انبر جوش و انبر اتصال

نکاتی که باید حین استفاده از انبر جوش و انبر اتصال باید رعایت کنید به شرح زیر است:

  • از انبر اتصال و انبر جوش دستگاه جوشکاری استفاده کنید.
  • هنگام آغاز به کار ابتدا انبر اتصال را بزنید بعد اقدام به جوشکاری کنید تا از آسیب به انبر اتصال جلوگیری کنید.
  • برای جلوگیری از سوختگی دهانه انبر جوش، باید از جوشکاری با الکترود خیلی کوچک شده جلوگیری کنید.
  • می توانید از انبر جوشکاری که قسمت انتقال جریان آن به اندازه کافی بزرگ باشد استفاده نمایید تا از گرم شدن بیش از حد دسته آن جلوگیری کنید.
  • دقت کنید از محکم نمودن بیش از حد گیره ها جلوگیری کرده، به این دلیل که ممکن است گیره ها زودتر آسیب ببینند و از بین می روند.
  • توجه داشته باشید جایی که الکترود و همچنین انبر اتصال را به بدنه اتصال می دهید حتما رسانا باشد.
  • به هیچ وجه انبر الکترود داغ را برای سرد شدن آن در آب فرو نکنید.
  • توجه داشته باشید باید انبر تمیز بوده و روغن یا مواد دیگری روی آن ریخته نشده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *