به گزارش بازرگانی سلیمانی؛  پتک در واقع نوعی چکش است که سر آن صاف است و سنگین‌تر از چکش‌های معمولی ساخته می‌شود. تفاوت پتک و چکش در این است که دسته پتک بلندتر از چکش است و وزن سری آن نیز سنگین‌تر می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که برای واردکردن نیروی بیشتر به سطوح از پتک استفاده شود. سری پتک همچنین در بیشتر مواقع نوک‌تیز نیست و صاف است و به همین دلیل می‌تواند سطح بزرگ‌تری را مورد کوبش قرار دهد؛ اگرچه برخی از پتک‌ها دارای سری تیز هستند که از آنها برای شکستن سنگ استفاده می‌شود.

عمده‌ترین کاربرد خرید پتک برای تخریب است و از آن برای خراب‌کردن دیوار و یا شکستن سنگ‌ها در معادن استفاده می‌کنند. همچنین برای جداکردن دو قطعه، شکل‌دادن فلزات، کوبیدن چیزی در داخل خاک، تخریب بتن و… می‌توان از این وسیله استفاده کرد.

انواع پتک

پتک را می‌توان از لحاظ ابعاد، وزن، شکل ظاهری، سر پتک، جنس دسته، اندازه دست، کاربردهای پتک و… به انواع مختلفی تقسیم کرد. پتک در انواع زیر در بازار به فروش می‌رسد:

پتک چوبی

یکی از رایج‌ترین انواع پتک، پتک چوبی است که جنس وزنه آن از چوب است. برای کوبیدن میخ از پتک چوبی استفاده می‌شود.

پتک لاستیکی

این پتک در مواقعی قابل‌استفاده است که نیازی به ضربه و فشار بالا نیست و در واقع کاربر می‌خواهد ضربه را به مواد حساس و شکننده وارد کند. پتک سازهای کوبه‌ای معمولاً از این نوع هستند.

پتک پلاستیکی

در ساخت این پتک‌ها از پلی‌کربنات استفاده می‌شود که یک نوع پلاستیک سخت است. این پتک در قیاس با دیگر پتک‌ها مقاومت و محبوبیت کمتری دارد.

پتک فلزی

در ساخت پتک فلزی از موادی نظیر فولاد یا برنج استفاده می‌شود و وزن آنها نسبت به پتک چوبی بیشتر است و این مسئله باعث استحکام و مقاومت بیشتر این پتک می‌شود. پتک فلزی به دلیل وزن بالا نیاز به نیروی بیشتری در حین کار دارد.

تفاوت چکش با پتک

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید پتک نوعی چکش محسوب می‌شود؛ هرچند تفاوت‌هایی با چکش دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های پتک و چکش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سری پتک نسبت به چکش معمولی بزرگ‌تر و صاف‌تر است.
  • سر پتک وزن بیشتری نسبت به سر چکش دارد.
  • از دیگر تفاوت‌های پتک و چکش در این است که دسته پتک در مقایسه با دسته‌چکش بلندتر است.
  • نیروی وارد شده از سمت پتک به سطح با توجه به ابعاد، اندازه و وزن پتک بسیار بیشتر از چکش است. در واقع تفاوت اصلی چکش و پتک در قدرت تخریب بیشتر پتک می‌باشد.

مواردی که ذکر کردیم مهم‌ترین تفاوت‌های چکش و پتک هستند که باید در هنگام خرید این دو محصول در نظر گرفته شود.

 

شباهت پتک و چکش

اولین شباهت پتک و چکش در این است که این دو وسیله هم خانواده یکدیگر هستند و در واقع پتک نوعی چکش است. از دیگر شباهت پتک و چکش می‌توان به این مورد اشاره کرد که هر دوی این وسیله‌ها برای ضربه‌زدن قابل‌استفاده هستند هرچند پتک قدرت بالاتری در تخریب سطوح دارد و بیشتر به این منظور استفاده می‌شود. شباهت دیگر پتک و چکش نیز در این است که کلیت ساختار این دو وسیله یکسان می‌باشد و هر دو از یک دسته و یک سری ضربه‌زننده ساخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *