به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ شیارزن یکی از ابزارآلات پرکاربرد برقی است که برای ایجاد شیار در دیوار به کار می‌رود. در صنعت ساختمان‌سازی برای کارهای برق‌کشی، لوله‌کشی و کارهایی از این قبیل برای قرارگیری لوله و کابل در داخل دیوار و یا کف به این ابزار نیاز است.

شیارزن چیست؟

شیار زن یک ابزار برقی کاربردی برای ایجاد شیار با سرعت و قدرت بالاتر است که برای انجام کارهایی مانند برش کف و دیوار و یا کندن مسیر عبور انواع لوله کاربرد دارد. شیارزن بخش‌های مختلفی مثل صفحه گرانیت‌بر، گیربکس، بلبرینگ موتور و گارد محافظتی آلومینیومی دارد و  با داشتن قابلیت تنظیم اندازه برش، قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش، جمع‌آوری گردوغبار حاصل از ایجاد شیار و داشتن نشانگر لیزری برای مشخص کردن خط برش کاربری بالایی برای کاربران خود به دنبال می‌آورد.

شیارزن‌های موجود در بازار به دو نوع شیارزن‌های دوتیغ و شیارزن‌های یک‌تیغ تقسیم می‌شوند که هر یک کاربرد مخصوصی دارند.تفاوت این دو به این صورت است که شیارزن‌ها دوتیغ قابلیت تنظیم ابعاد برش دارند که برای برش‌هایی در اندازه و ابعاد دلخواه تنظیم می‌شوند.

 

کاربرد شیارزن چیست؟

به کمک این ابزار می‌توان کارهای برق‌کشی و لوله‌کشی را به‌صورت مخفی و توکار انجام داد و زیبایی کار را تا حدود زیادی بالا برد. همچنین به کمک این دستگاه دیگر از چکش و قلم برای انجام کارهای مربوطه استفاده نمی‌شود و دقت و کیفیت کار مانع ایجاد خسارت‌های احتمالی روش سنتی کار با چکش و قلم می‌شود و عملیات شیارزنی با دقت و کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

 

انواع شیارزن

شیارزن‌ها در انواع مختلفی مانند شیارزن برق‌کشی ساختمان، شیارزن دیوار، شیارزن سرامیک، شیارزن سنگ، شیارزن کاشی، شیارزن فلز، شیارزن ام‌دی‌اف شیارزن نجاری یا شیارزن چوب، شیارزن بتن، شیارزمین زمین، شیارزن باغبانی و … تولید می‌شوند.

 

نکات خرید شیارزن

هنگام خرید شیارزن به مجموعه نکات زیر باید توجه کرد. توجه به این نکات باعث می‌شود تا بتوانید خرید متناسب و هوشمندانه‌ای داشته باشید.

۱-مهم‌ترین نکته در خرید دستگاه شیارزن توجه به توان و قدرت دستگاه است. طبیعی است که هرچه قدرت دستگاه بالاتر باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

۲-نکته دیگری که توجه به آن حین خرید شیارزن ضروری است سرعت دستگاه می‌باشد. هرچه سرعت دستگاه بالاتر باشد عملیا شیارزنی سریع‌تر به اتمام خواهد رسید.

۳-یکی دیگر از نکات قابل توجه هنگام خرید شیارزن توجه به محفظه ضدگردوغبار دستگاه است. شیارزن مجهز به این محفظه طول عمر بالاتری خواهد داشت.

۴-هنگام خرید شیارزن باید به سایز و ابعاد دستگاه نیز توجه داشته باشید؛ چراکه تاثیر به‌سزایی در قطر صفحه برش خواهد داشت. رایج‌ترین و پرکاربردترین شیارزن‌ها صفحات برش ۱۲۵ و ۱۵۰ میلی‌متری دارند که برای انجام کارهای ساختمانی به کار می‌روند. قطر ۲۳۰ میلی‌متری هم بزرگ‌ترین سایز این صفحات برش است.

۵-نکته آخری که باید به آن توجه نمایید طراحی ارگونومیک و استاندارد دستگاه است که راحتی کار را برای کاربر ممکن می‌سازد. خاصیت دسته D شکل دارای ویژگی‌هایی است که کاربر در حین استفاده از آن احساس خستگی نمی‌کند.

۶-حتما از محصولات تولید‌کننده یا برندهایی انتخاب کنید که شناخته‌شده باشند.

۷-نکته دیگر حین خرید دستگاه شیارزن توجه به گارانتی یا خدمات پس از فروش دستگاه است.

 

نکات ایمنی کار با شیارزن

۱-توجه داشته باشید که هنگام کار با دستگاه شیارزن فشار زیادی به دستگاه وارد نکنید چرا که اینکار باعث کاهش عملکرد دستگاه می‌شود.همچنین دقت کنید که حرکت تیغه مخالف حرکت کاربر باشد. در صورتی که حرکت کاربر از پایین به بالا بود تیغه باید در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت کند.

۲-اگر دستگاهتان محفظه جذب گرد و غبار ندارد سعی کنید قبل از شروع برش‌کاری سطح کار را با آب خیس کنید و از ماسک استفاده نمایید.

۳-توجه داشته باشید که قبل از شروع کار با دستگاه شیارزن از محافظ‌های ایمنی مثل دستکش ایمنی و عینک محافظ استفاده نمایید.

۴-اگر دستگاهتان مجهز به آپشن‌هایی مثل کلید تعیض دیسک، محافظ استارت مجدد و … نبود ، هنگام تعویض تیغه ابتدا دستگاه را خاموش کرده و از منبع تغذیه جدا نمایید.

۵-زمانی که شیارزنتان خاموش بود و قصد داشتید آن را مجددا روشن نمایید حتما مراقب کنترول سرعت دستگاه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *