به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ در صورتی که موتور سوار هستید یا قصد شروع حرفه تعمیرات موتورسیکلت را دارید، قطعا نیاز به تجهیزات و ابزارآلاتی مناسب و حرفه‌ای برای تعمیرات دارید. علاوه بر ابزارآلات عمومی که در هر جعبه ابزاری پیدا می‌شود، به بعضی ابزار تخصصی نیز نیاز خواهید داشت. با خرید مرحله به مرحله این ابزار می‌توانید از تعمیرات جزئی شروع کرده و با خرید تجهیزات و ابزار بیشتر تعمیرات پیچیده‌تری انجام دهید.

ابزارآلات عمومی موردنیاز برای تعمیر موتور سیکلت

پیچ گوشتی

یکی ابزارآلات پرکاربرد در هر صنعتی پیچ گوشتی است. این ابزار در تعمیر موتورسیکلت نیز کاربرد دارد و برای باز و بسته کردن پیچ‌های نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ گوشتی می‌تواند برای تنظیم یا تعویض کنترل‌های فرمان، تنظیم صندلی، برداشتن یا نصب باتری، تعویض یا تنظیم آینه‌ها و… مورد استفاده قرار بگیرد. حتما پیچ گوشتی دوسو و چهارسو با چندین سایز مختلف داخل جعبه ابزارتان داشته باشید.

پیچ گوشتی ضربه خور مجموعه 6 عددی

پیچ گوشتی ضربه خور مجموعه ۶ عددی

آچار

آچارآلات از دیگر ابزارهای کاربردی برای باز و بسته کردن اتصالات موتورسیکلت هستند. آچارهای مختلف زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در پروسه تعمیر به کار شما می‌آیند. برخی از این آچارآلات عبارتند از:

  • آچار فرانسه
  • آچار آلن
  • آچار جغجغه
  • آچار T شکل برای پیچ بندی نقاط با دسترسی سخت
  • آچار ترکمتر
  • آچار تخت و رینگی

بکس

برای تعویض چرخ ماشین یا موتور سیکلت نیاز دارید پیچ و مهره‌های مهم و سفتی را باز کنید. باز کردن این پیچ و مهره‌ها به وسیله آچار بکس انجام می‌شود. برای باز کردن این پیچ‌ها حتما آچار بکس، دسته بکس، ست سوکت بکس‌ با سایزهای مختلف و تبدیل خریداری کنید. جهت افزایش کیفیت و سرعت کارتان می‌توانید از بکس بادی استفاده کنید که با وارد کردن ضربه و گشتاور مناسب، باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌دهد.

آچار پولی کش

آچار پولی کش، فولی کش، بیرینگ کش یا بلبرینگ کش ابزاری برای جدا کردن و بیرون آوردن چرخ دنده، پولی و سایر قطعات نصب شده بر روی شفت کاربرد دارد. این دستگاه ساختاری چنگکی شکل دارد و دارای دو یا سه بازو و یک شفت اصلی است. برای کار با این ابزار باید بازو یا شاخ‌ها را پشت قطعه نصب کنید و شفت را بر روی فولی قرار دهید. با ایجاد نیروی کشش به راحتی می‌توانید پولی را از شفت بیرون بکشید.

جعبه بکس مجموعه 24 پارچه

جعبه بکس مجموعه ۲۴ پارچه

ابزارهای تخصصی خانگی تعمیر موتورسیکلت

آچار دنده تایم کش

از دیگر ابزار ضروری برای تعمیر موتورسیکلت، آچار دنده تایم کش بوده که برای تعویض تسمه یا زنجیر تایم موتورسیکلت استفاده می‌شود. این وسیله ظاهری استوانه‌ای شکل و فولادی با دهانه ستاره‌ای یا شیاردار دارد. این آچار حین تعویض تسمه یا زنجیر تایم دنده تایم را نگه می‌دارد تا آسیبی به موتورسیکلت وارد نشود. برای استفاده از این ابزار فقط کافی است دهانه آچار را بر روی دنده تایم قرار داده و محکم کنید تا دنده تایم را در جای خود نگه دارد.

آچار قیفی

ابزار بعدی در لیست ابزارهای مخصوص تعمیر موتورسیکلت ، آچار قیفی است. این آچار برای باز و بسته کردن پیچ‌های قیفی شکل در موتورسیکلت برای تخلیه روغن استفاده می‌شود. به دلیل سر قیفی این آچار، پیچ‌های قیفی شکل به راحتی باز و بسته می‌شوند.

تجهیزات تعویض روغن

تعویض روغن یکی از کارهای ساده و مهم در تعمیرات موتورسیکلت است که حتی اگر حرفه‌ای هم نیستید، این‌کار به درد شما می‌خورد. تعویض روغن موتورسیکلت نیاز به تجهیزات مخصوصی دارد که یکی از آن‌ها آچار قیفی است. علاوه بر این، مخزن روغن سوخته و قیف روغن برای ریختن روغن داخل مخزن مورد نیاز است.

آچار همه کاره چارلی

آچار همه کاره چارلی

آچار شمع

در وسایلی که احتراق داخلی شکل می‌گیرید و موتور دارند، آچار شمع کاربرد دارد. داخل موتورهای احتراقی، بعد از فشرده شدن هوا و سوخت، شمع جرقه می‌زند و احتراق و اشتعال را به وجود می‌آورد. ولی لازم به ذکر است که شمع وسیله‌ای مصرفی است و ممکن است خراب شود. آچار شمع با سوکت‌های مختلف می‌تواند شمع را تعویض یا نصب کند و برای تعمیر موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه سوپاپ جمع کن

سوپاپ یکی از اجزای مهم در موتورهای احتراقی است که وظیفه کنترل جریان هوا و سوخت و انجام عملیات سوخت سوزی را بر عهده دارد. جمع کردن سوپاپ‌ها کاری ساده نیست و نیاز به ابزاری حرفه‌ای به نام سوپاپ جمع کن دارد. سوپاپ جمع کن‌ها بدنه‌ای فولادی و سری انبری شکل دارند که با فشار دادن سوپاپ و سری در آن فیکس می‌شود. برای دسترسی به اجزای زیرین سوپاپ و تعمیرات مورد نظر، سوپاپ جمع کن به وسیله فنر سوپاپ را فشرده و جمع می‌کند و با نگه داشتتن سوپاپ امکان تعمیرات مورد نظر را فراهم می‌کند.

تفنگ باد گیج دار اکو مدل EIG-1/4

تفنگ باد گیج دار اکو مدل EIG-1/4

فشارسنج باد تایر

فشارسنج باد تایر همانطور که از اسمش پیداست، وظیفه سنجش و تنظیم فشار تایر را بر عهده دارد. این وسیله به صورت آنالوگ یا دیجیتال موجود است و به لاستیک متصل می‌شود و مقدار دقیق فشار را نشان می‌دهد. علاوه بر نمایش فشار باد لاستیک، به وسیله این ابزار می‌توانید فشار لاستیک را تنظیم کنید تا کم و زیاد نباشد. در کنار این ابزار می‌توانید از پمپ باد استفاده کنید تا باد لاستیک را به طور دقیق تنظیم نمایید.

گیره میز

گیره میز ابزاری شامل دو فک است که بر روی میز نصب شده و به وسیله فک‌ها جسم مورد نظر را ثابت و محکم نگه می‌دارد. با ثابت نگه داشتن جسم به وسیله گیره، می‌توانید تعمیرات مورد نظر، فرزکاری، سوراخکاری، چکش کاری، فرچه زدن و… را انجام دهید.

تایلیور

تایلیور یا تایر لور نوعی دیلم با بدنه‌ای صاف و نوکی خاص بوده که برای در آوردن یا جا زدن لاستیک بر روی رینگ کاربرد دارد. حین تعمیر موتورسیکلت ممکن است نیاز به آپارات کردن لاستیک داشته باشید و از آنجایی که در آوردن لاستیک به وسیله دست کار راحتی نیست، تایلیور به کار شما می‌آید.

آچار فرانسه BS سایز 12 اینچ - 300 میلیمتر

آچار فرانسه BS سایز ۱۲ اینچ – ۳۰۰ میلیمتر

ابزارهای تخصصی کارگاهی تعمیر موتورسیکلت

مولتی متر

مولتی متر ابزاری همه کاره برای اندازه‌گیری جریان، ولتاژ، مقاومت و… در وسایل الکترونیکی مختلف است. این ابزار در تعمیر موتورسیکلت نیز به کار می‌آید و برای سرویس و تعمیر باتری موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه دیاگ موتورسیکلت

دستگاه دیاگ موتورسیکلت یکی از ابزارهای تخصصی و ضروری است که برای تشخیص خطاهای سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت‌ها و رفع این مشکلات کاربرد دارد. این دستگاه به سیستم الکترونیکی موتورسیکلت متصل شده و سنسورها، انژکتورها، ماژول‌های کنترلی و سایر اجزای الکترونیکی را بررسی و تحلیل می‌کند.

دستگاه شست‌وشوی انژکتور

انژکتور یکی از قطعات بسیار مهم و ضروری در موتورها است که وظیفه انتقال سوخت با قدرت و شدت به سیلندر را بر عهده دارد. ذرات ناخالصی داخل سوخت به مرور زمان منجر به رسوب بستن و کثیفی انژکتورها شده و منجر به عملکرد ضعیف و حتی آسیب به موتور می‌شود. دستگاه شستشوی انژکتور دستگاهی حرفه‌ای و مجهز است که با فشار بالا و محلول تمیزکننده انژکتورها را به خوبی شستشو می‌کند.

جک بالابر موتورسیکلت

از دیگر ابزارآلات موردنیاز برای تعمیر موتورسیکلت جک بالابر موتورسیکلت است. این ابزار دارای صفحه‌ای صاف و بزرگ بوده که موتور سیکلت به طور کامل بر روی آن قرار می‌گیرد و بالا می‌رود. این جک با بالا بردن موتورسیکلت امکان تعمیر، بازدید و شست‌وشوی راحت‌تر موتورسیکلت را فراهم می‌کند. این جک‌ها انواع مختلفی دارند و دسته‌ای از آن‌ها بخشی از موتورسیکلت و دسته‌ای دیگر تمام موتورسیکلت را بالا می‌برند.

زنجیر شکن

در موتورسیلکت‌ها از زنجیرهای غلتکی استفاده می‌شود که وظیفه انتقال نیروی مکانیکی از یک محور چرخشی به محور چرخشی دیگر را بر عهده دارد. این زنجیرها از غلتک‌های استوانه‌ای درست شده که هر کدام ممکن است آسیب ببینید یا نیاز به کوتاه کردن داشته باشند. برای اینکه مجددا زنجیر را تعویض نکنید یا برای یک تعمیر ساده به زنجیر آسیبی نزنید، باید از زنجیر شکن استفاده کنید. این ابزار می‌تواند بدون آسیب زدن به کل زنجیر، لینک را بشکند. لازم به ذکر است که برای تراز رزوه زنجیر شکن باید از یک آچار استفاده کنید.

دستگاه تاب گیری و آچار پره

طی تصادف یا افتادن موتورسیکلت، رینگ شما ممکن است خم شود یا تاب بردارد. دستگاه تاب گیری به منظور ترمیم خم شدگی، شکستگی و تراش رینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با سیستم کامپیوتری کنترل می‌شود و امکان صاف کردن و بازسازی رینگ‌ها را فراهم می‌کند. در کنار این دستگاه پیشنهاد می‌شود از آچار پره نیز استفاده کنید تا بتوانید پره‌های رینگ را تنظیم کنید.

سایر ابزارهای موردنیاز برای تعمیر موتورسیکلت

  • دم باریک
  • سیم چین
  • انبردستی
  • انبر قفلی
  • انبردستی
  • سیم لخت کن
  • خار جمع کن
  • رینگ باز کن
  • دریل برقی یا شارژی
  • دستگاه فرز
  • چکش فلزی یا پلاستیکی
  • روغن دان برای روغن کاری زنجیر چرخ
  • فرچه
  • دستکش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *