به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ بتن کن یکی از ابزارآلات ساختمانی پر کاربرد است، که در صنعت ساخت و ساز از آن بسیار استفاده می شود. از این وسیله برای سوراخ کردن دیوارهای بتنی، آسفالت، تخریب دیوارها و سازه های سنگی استفاده می شود.

بدنه بتن کن‌ها از جنس فلزات و مواد مقاومی است، که در برابر فشار و ضربه شکسته نمی شود. وزن و قدرت این وسیله بسیار زیاد است و به همین دلیل افرادی که قدرت بدنی زیادی ندارند نباید از آن استفاده کنند.

این وسیله دارای مته های از جنس فولاد است که با سرعت بسیار زیادی می چرخند و باعث  تخریب می شوند. مته این وسیله قابل تعویض است و در اندازه های مختلفی تولید می شود. لازم به ذکر است که این وسیله به دلیل کاربرد گسترده اس که در صنعت ساخت و ساز دارد در انواع مختلفی تولید می شود.

بتن کن المکس مدل 251 دوکاره 48 میلی متر 950 وات

بتن کن المکس مدل ۲۵۱ دوکاره ۴۸ میلی متر ۹۵۰ وات

بتن کن چیست؟

برای آشنایی بیشتر با بتن کن باید به شما بگوییم که این ابزار به کمک نیروی برق کار می کند و برای روشن شدن باید آن را به جریان برق شهری وصل کرد. کاربرد اصلی این ابزار سوراخ کردن و تخریب دیوارها و مصالح سفت و سختی مانند سنگ و بتن است. البته به دلیل کارایی که دارد از آن می توان برای سوراخ کردن سطوح چوب و سایر مصالح نیز استفاده کرد. با نصب مته های مختلف بر روی این ابزار می توان از آن استفاده های زیادی کرد. مته های بتن کن از جنس فلز های بسیار مقاومی درست می شوند و به همین دلیل در اثر ضربه و سوراخ کاری شکسته می شوند.

بدنه بتن کن‌ها از مواد مقامی ساخته می شود و به همین دلیل در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم است. وزن بدنه آن زیاد است و در زمان روشن بودن قدرت زیادی دارد و به همین دلیل کنترل آن نیاز به نیروی بدنی زیادی دارد. بر روی بدنه آن دکمه ها جهت تنظیم سرعت و روشن و خاموش کردن آن تعبیه شده است.

بتن کن سه کاره المکس 26 میلی 800 وات مدل R.H243

بتن کن سه کاره المکس ۲۶ میلی ۸۰۰ وات مدل R.H243

انواع دریل بتن کن

از آنجایی که از این وسیله برای کارهای مختلفی می توان استفاده کرد آن را در انواع مختلفی می سازند. انواع بتن کن‌ها از لحاظ شکل ساختاری و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل هنگام خرید این ابزارها باید به نکات مهمی در مورد آن ها توجه شود. قیمت خرید بتن کن‌ها با توجه به تنوعی که دارند بسیار متفاوت است. از جمله انواع دریل بتن کن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

بتن کن چهار شیار

یکی از انواع بتن کن‌های پر کاربرد نوع چهار شیار آن است. ساختار این ابزار به گونه است، که می توان انواع مته ها تا قطر ۳۰ میلی متر را بر روی آن نصب کرد. با این قابلیت که دارد می توان از آن برای ایجاد سوراخ های بزرگ و کوچک استفاده کرد. از این بتن کن‌ها می توان برای تخریب نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که از این وسیله برای تخریب یا سوراخ کردن در حد کوچک یا متوسط استفاده می شود. نوع مته ها و قلمه های آن نازک تر از بتن کن های پنج شیار هستند و برای کار های سنگین مناسب نیستند.

 

بتن کن پنج شیار

یکی دیگر از انواع بتن کن، نوع پنج شیار آن است. از این وسیله برای سوراخ کردن و تخریب سازه های ساختمانی استفاده می شود. قدرت این نوع بتن کن بسیار بیشتر از نوع چهار شیار است و برای کارهای سنگین گزینه مناسب تری است. وزن بتن کن‌های پنج شیار با توجه به کاربردی که دارند بیشتر از سایر انواع بتن کن است. قلمه یا همان مته های مورد استفاده از در این وسیله قطری بالای ۳۴ سانتی متر دارند. قدرت تخریب این وسیله بسیار زیاد است و از آن برای تخریب بتن، سنگ، آسفالت و.. استفاده می شود. بدنه و جنسه قلمه های آن از فلزهای بسیار مقاومی ساخته می شود و به همین دلیل در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند. قیمت این نوع بتن کن از سایر انواع آن بیشتر است.

چکش تخریب 16 کیلویی 1600وات روغنی مدل 296

چکش تخریب ۱۶ کیلویی ۱۶۰۰وات روغنی مدل ۲۹۶

تفاوت چکش تخریب و بتن کن چیست؟

بسیاری از افراد که با چکش تخریب و بتن کن به طور کامل آشنایی ندارند این دو ابزار را یکی می دانند. در حالی که اصلا اینطور نیست و بین آن ها تفاوت های زیادی وجود دارد که در حین خرید باید به آن ها توجه شود. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم بتن کن ها ابزارهای هستند که برای سوراخ کردن یا تخریب سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی این وسیله علاوه بر قدرت تخریبی که دارد قدرت چرخشی نیز دارد که از آن برای سوراخ کاری استفاده می شود. اما چکش های تخریب همانطور که از اسم آن ها پیدا است برای تخریب مورد استفاده قرار می گیرند و امکان سوراخ کاری با آن ها وجود ندارد. نوع مته و قلمه های به کار رفته در این دو ابزار نیز بسیار متفاوت هستند.

چکش تخریب به صورت ضربه ای کار می کند و در هر بار ضربه مقداری زیادی نیرو به سطح زیرین خود وارد می کند. با همین مکانیزم می تواند انواع مصالح ساختمانی مانند آجر، سنگ، بتن و.. را تخریب کند. لازم به ذکر است، که بتن کن ها و چکش های تخریب را در انواع بادی، بنزینی و برقی می سازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *