به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ مطمئنأ برای شما هم پیش آمده است که حین کار با دریل برقی با مشکل داغ شدن دستگاه روبرو شده باشید. این وضعیت بسیار نگران‌کننده و سرسام‌آور است. ضمن آنکه مانع ادامه کار شما می‌شود و عملأ معطل می‌مانید. برای جلوگیری از این موقعیت و صرفه‌جویی در زمان باید با علت داغ شدن دریل برقی و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شوید.

دریل شارژی 21 ولت المکس مدل 219

دریل شارژی ۲۱ ولت المکس مدل ۲۱۹

دریل برقی چیست؟

همان‌طور که بسیاری از شما عزیزان می‌دانید دریل برقی یک دستگاه برقی است که عمدتأ برای سوراخ‌کاری به کار می‌رود.

این دستگاه پرکاربرد گاهی حین دریل‌کاری داغ می‌کند. بسیاری از کاربران این مشکل را جدی نمی‌گیرند اما باید بگوییم که این موضوع بسیار جدی است و در صورت عدم توجه کارایی دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد و نهایتأ دستگاه آسیب خواهید دید.

بنابراین برای جلوگیری از صدمات بیشتر بهتر است این مشکل را جدی بگیرید و با علل آن آشنا شوید و به فکر راهکار باشید.

علت داغ شدن دریل برقی

برای حل هر مشکلی ابتدا باید علت ایجاد آن مشکل را در نظر گرفت. حل مشکل داغی دستگاه دریل برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ابتدا باید بدانیم که چرا دریل برقی ما در حین کار داغ می‌کند. رایج‌ترین علت داغی دریل برقی به شیوه استفاده از آن دستگاه بازمی‌گردد. البته ممکن است گاهی هم به خاطر عیب خود دستگاه باشد ولی بیشتر به خاطر نحوه استفاده از دستگاه است. در این قسمت به علت‌های داغ شدن دریل برقی می‌پردازیم:

  • علت اول داغی دریل برقی

اولین علت داغی دریل برقی به عدم تناسب دستگاه با نوع کار ارتباط دارد. یعنی شما دستگاه را برای کاری استفاده کنید که مناسب آن کار نباشد و فشار زیادی به دستگاهتان وارد شود.

به عنوان مثال استفاده از دریل ۴۰۰ واتی برای سوراخ‌کاری دیوارهای بتنی مناسب نیست و برای انجام کارهای سبک طراحی شده است. یا مثلا یک دریل معمولی فاقد مکانیزم چکشی برای سوراخ‌کاری سطوح فلزی مناسب نمی‌باشد.

پس قبل از شروع هر کاری این را در نظر داشته باشید که آیا قدرت دستگاه شما برای انجام کار مورد نظرتان کافی است یا خیر.

  • علت دوم داغ شدن دریل برقی

دومین علت داغی دستگاه دریل برقی اعمال فشار زیاد بر دستگاه در حین کار می‌باشد. این کار شدیدأ به دریل آسیب می‌رساند و کارایی آن را کاهش می‌دهد. پس به خاطر داشته باشید که با اعمال فشار بیشتر از ظرفیت دستگاه کارتان سریع‌تر پیش نخواهد رفت بلکه کارایی و سلامت دستگاه پایین خواهد آمد و در آخر دستگاهتان از کار خواهد افتاد. پس به خاطر بسپارید که هنگام کار با دریل برقی هیچ‌گونه فشاری به دستگاه وارد نکنید.

  • علت سوم داغی دریل برقی

اگر دریل برقی شما هیچ از یک مشکل‌های بالا را نداشت باید به ساختار درونی دستگاه خود نگاهی بیاندازید. این مرحله نیاز به حضور یک فرد متخصص دارد حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید. اما می‌توان گفت که سه نقص فنی می‌تواند باعث ایجاد داغی در دستگاه شما باشد.

عامل اول چسبیدن ذغال به کلکتور موتور است که در این صورت باید ذغال دریل تعویض شود و فیلترهای قوی و مناسبی به کار رود. عامل دوم نقص در سیم‌پیچ موتور است که در صورت نفوذ رطوبت به داخل دستگاه ایجاد می‌شود و عامل آخر خراب شدن بلبرینگ موتور است که در صورت تعویض به‌موقع و استفاده از بلبرینگ مرغوب این مشکل را نیز حل می‌کند.

  • علت چهارم داغ شد‌ن دریل برقی

چهارمین علت داغی دستگاه استفاده بی‌وقفه از آن است. اگر در کارهای زمان‌بر به دستگاه خود استراحت ندهید و به‌طور بی‌وقفه و مداوم از آن استفاده نمایید موتور دستگاه داغ می‌کند و بدین‌ترتیب از کار می‌افتد. سعی کنید در حین انجام سوراخ‌کاری از خنک‌کننده‌ها استفاده نمایید به عنوان مثال از مخلوط آب و صابون برای خنک نگه داشتن مته حین سوراخ‌کاری قطعات فلزی که گرمای بیشتری تولید می‌کنند استفاده کنید.

  • علت پنجم داغ شدن دریل

علت پنجم ایجاد این مشکل به استفاده از لوازم جانبی نامناسب مثل مته کند یا بی‌کیفیت باز می‌گردد. اگر مته‌ای که استفاده می‌کنید کهنه و خیلی نازک باشد حین کار اصطکاک بیشتری ایجاد شده و انرژی زیادی از موتور می‌گیرد و نهایتأ گرمای بیش از حدی تولید شده و دستگاه شما خراب می‌شود. پس به یاد داشته باشید که همیشه از مته‌های سالم و باکیفیت بر روی سطح مورد نظر استفاده کنید.

  • علت ششم داغ شد‌‌ن دریل برقـی

یکی دیگر از علل داغی دستگاه دریل برقی استفاده از دور نامناسب است. سرعت چرخش دریل باید با نوع کارتان متناسب باشد. بنابراین برای انتخاب سرعت چرخش دریل باید به عواملی مانند جنس سطح مورد نظر، ضخامت سطح کار، نوع مته و یا قطر سوراخ مدنظر توجه نمایید.

مقدار درست سرعت در هر عملیات هم از طریق تجربه و به مرور زمان به دست می‌آید و نمی‌توانیم برای هر سطح و متریالی نسخه واحدی بپیچیم. به عنوان مثال سرعت سوراخ‌کاری فلز از چوب کمتر است و هرچه قطعه کار شما سخت‌تر باشد دور دستگاهتان باید کمتر باشد.

  • علت هفتم داغ شد‌ن دریل

افت و خیز ناگهانی ولتاژ یا همان نوسان برق باعث ناپایداری عملکرد موتور و کم و زیاد شدن سرعت چرخش مته می‌شود. وجود این نوسان کارایی دستگاه را پایین آورده و به آن آسیب وارد می‌کند. چاره کار این است که حتما از یک منبع تغذیه پایدار استفاده نمایید و پیش از شروع عملیات سوراخ‌کاری به این نکته توجه داشته باشید که کابل برقتان سالم باشد و هیچ‌گونه اتصالی نداشته باشد.

  • علت هشتم داغی دریل

گاهی پیش می‌آید که براده‌های چوب و یا گرد و خاک شیارهایی را که بر روی بدنه دریل برقی برای گردش هوا و خنک شدن موتور تعبیه شده‌اند مسدود می‌کنند و راه ورود و خروج هوا را می‌بندند در این صورت باید بعد از هر بار استفاده از دستگاه از یک پارچه یا برس نرم دریچه‌های هوایی آن را باز کنید.

  • علت آخر داغ شدن دریل برقی

علت آخر داغی دستگاه استفاده از آن در زاویه نادرست است. هنگام دریل‌کاری باید دستگاه را طوری در دست بگیرید که مته‌ی دستگاه عمود بر سطح مورد نظر باشد. وقتی زاویه نامناسب و نادرستی داشته باشید دریل برقی شما به جای حفر سوراخ در یک نقطه می‌چرخد و بدین‌ترتیب فشار زیادی به موتور و سایر قطعات آن وارد می‌آورد. پس زاویه عمود بر سطح را فراموش نکنید و اگر ثابت نگه داشتن دریل برایتان کار دشواری بود از گیره برای ثابت نگه داشتن قطعه کار خود استفاده نمایید تا حین دریل‌کاری حرکت نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *