به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ تولیدکنندگان ابزارهای برقی همواره در صدد افزایش ایمنی و کاهش سختی کار در تولیدات خود هستند. به عنوان مثال می توان از گارد تیغه و یا محافظ ها نام برد. یکی از ویژگی های ایمنی که شاید تابحال به آن توجه نکرده باشید ترمز الکتریکی می باشد چرا که در منظر دید نمی باشد اما در اره های گردبر با کیفیت و سایر اره ها ترمز الکتریکی به عنوان یک ویژگی عالی برای ابزارها محسوب می شود.

این ویژگی منحصربفرد سبب محافظت از تعداد بیشماری تیغه، کفپوش چوبی، سیم برق و حتی انگشت های دست و پا شده است! برای یک تکه چوب و یا هر قطعه دیگری بسیار آسان است که از برگشتن گارد تیغه به جای خود در پایان برش جلوگیری کند. شرکت ابزارسازی ریوبی برآورد کرده است که بدون وجود ترمز الکتریکی، تیغه اره گردبر در بعضی از برندها حتی تا ۱۲ ثانیه طول می کشد تا بایستد. اما ترمز الکتریکی سبب می شود تا تیغه بسیار سریع و تنها ظرف ۲ ثانیه بایستد. حال ترمز الکتریکی اره گردبر چگونه کار می کند تا از شما محافظت کند؟

ترمز الکتریکی اره گردبر چگونه کار می کند؟

شاید عملکرد ترمزهای الکتریکی از نظر فنی پیچیده باشد، اما تشریح مکانیزم آن آسان است:

در زمان رها شدن شستی ابزار، جهت جریان الکتریسیته برعکس می شود.

معکوس شدن جهت جریان سبب می شود تا موتور در جهت عکس دوران نموده و به اندازه کافی اصطکاک ایجاد شود تا جایی که تیغه از حرکت باز ایستد. در نتیجه تیغه اره گردبر بسیار سریع تر از معمول می ایستد. حدس اینکه دوران یک تیغه ۱۲ ثانیه بعد از اتمام برش مسبب چه سوانحی می تواند باشد خیلی سخت نیست، بخصوص در اره های بزرگ و سنگین. نه تنها اره های گردبر بلکه فرزها هم هنگامی که پس از برش کنار گذاشته می شوند تیغه آنها همچنان در حال گردش است.

اگرچه در بعضی از فرزها ترمز مکانیکی تعبیه شده از چرخش تیغه فی الفور جلوگیری می کند اما ترمزهای الکتریکی که از لحاظ بکارگیری ترمز در ابزارها در اکثریت قرار دارند با اتکا به الکتریسیته از چرخش تیغه جلوگیری می کنند.

هرقدر استفاده از اره گردبری که دارای ترمز الکتریکی است ممکن شود به همان میزان سوانح مربوطه کاهش می یابد. اگر شما تصمیم به خرید اره گردبر برای شرکت و یا خودتان دارید، ترمز الکتریکی از گزینه هایی است که باید به وجود آن در خریدتان توجه داشته باشید.

آیا این ترمزها مادام العمر کار می کنند؟

اگرچه ترمزهای الکتریکی به اندازه سیستم های مکانیکی دچار استهلاک نمی شوند اما در گذر زمان این ترمزها نیز بدلیل وجود ذغال ها و سایر اجزاء مستهلک می شوند. منطقی است که می توانید بررسی کنید بعد از رها کردن شستی ابزار، تا چه مدت دوران تیغه ادامه می یابد. اگر ترمز به سرعت موجب سکون تیغه نشود، به فکر تعمیر و یا تعویض ابزار باشید.

 

اول ایمنی

یک وقت فکر نکنید که ترمز الکتریکی اولین خط دفاعی شما در برابر سوانح است بلکه این کاربر است که بواقع این نقش را به عهده دارد. این ذهنیت شماست که ایمنی را در کارگاه بوجود می آورد. همچون همه ابزارها، همواره ممکن است که این مکانیزم و یا گارد تیغه دچار ایراد شود، پس این ترمز تنها یک کمک برای استفاده با دقت از ابزار است. در واقع ترمز الکتریکی ( و یا ترمز الکترونیکی ) تیغه یک محافظ نامرئی برای استادکاران است. پس اطمینان حاصل کنید که درست کار می کنند.

حال اگر کسی از شما راجع به نحوه کار این نوع ترمز پرسید، پاسخ آن را می دانید. ما امیدواریم با آگاهی از این مطلب، ایمن تر کار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *