به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ دریل یک ابزار بی نهایت پرکاربرد در صنعت می‌باشد که برای انجام کارهای سوراخ‌کاری به کار می‌رود. دریل‌ها به دو دسته دریل برقی پیچ‌بند و ایمپکت درایو تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها قسمت‌های مخصوص به خود را دارند که هر کدام عملکرد و عیب‌یابی متفاوت از همدیگری دارند.

دریل از جمله لوازم برقی بسیار پرکاربرد در صنعت و منزل است که بروز هر گونه عیب و نقص در آن مانع روند کار شده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود. از این رو آشنایی با عیب‌یابی دریل می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد کار و حرفه ی شما شود.

دریل شارژی المکس مدل 213

دریل شارژی المکس مدل ۲۱۳

ساختار دریل

یک دریل از دو بخش مجزای مکانیکی و الکتریکی تشکیل می‌شود. با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی چرخشی عمل سوراخ‌کاری توسط دریل انجام می‌شود. قسمت مکانیکی دریل یک یا چند ردیف چرخ دنده دارد که باعث کاهش دور بالای موتور و افزایش گشتاور می‌شود. کلید انتخاب حالت چکشی هم در بخش مکانیکی دریل قرار دارد و برقی نمی‌باشد.

قطعه اصلی این ابزار کاربردی موتور آن می‌باشد. اگر موتور دستگاه شما سالم بود باید به دنبال بررسی قسمت‌های مختلف دریل بپردازید.

اجزای یک دریل عبارتند از:

  • سه نظام: سه نظام قطعه ای در داخل دریل است که وظیفه ی آن نگه داشتـن مته است.
  • منبع انرژی: منبع تغذیه انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. این منبع می‌تواند نیروی برق، باد، باتری شارژی و یا حتی بنزین باشد.
  • کلاچ یا تنظیم‌گر نیروی گشتاور: به کمک کلاچ می‌توان مقدار گشتاور یا نیروی وارد به سطح مورد نظر را مشخص کرد.
  • کنترول سرعت (دیمر): دیمر یا کنترول سرعت قطعه ای است که کار کنترول ولتاژ وسایل الکتریکی و گاهی کنترول میزان روشنایی، سرعت چرخش موتور و… را انجام می‌دهد.
دریل شارژی المکس مدل 210 مجموعه 30 پارچه

دریل شارژی المکس مدل ۲۱۰ مجموعه ۳۰ پارچه

عیب یابی قسمت مکانیکی دریل

یکی از قسمت‌هایی که ممکن است بعد از استفاده از دریل با مشکل مواجه شود قسمت مکانیکی دستگاه است. در صورتیکه صدای غیرمعمول و ناهنجاری از دریل خود دریافت نمایید باید دستگاه خود را به طور دوره ای سرویس کنید.

سرویس‌دهی دریل شامل تمیز و پاک کردن قطعات متحرک می‌باشد که می‌توانید  به کمک گریس نسوز قطعات آن را گریس‌کاری نمایید. البته کار گریس‌کاری در اینجا تمام نمی‌شود و مجددا پس از گذشت اندک زمانی دوباره گرد و خاک به خود جذب می‌کند و باید به طور مرتب آن را تمیز و مجددا گریس‌کاری نمایید. در صورت کوتاهی در انجام این کار چرخ دنده‌های دریلتان فرسوده خواهند شد.

اگر دریل شما از نوع بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت باشد چرخ دنده های آن خیلی زود هرز می‌شوند و معمولا عاج خود را از دست می‌دهند و بدین ترتیب دستگاه شما از کار خواهد افتاد.

عیب یابی قسمت الکتریکی دریل

بخش دیگری که ممکن است بعد از استفاده از دریل با مشکل مواحه شود قسمت الکتریکی آن است. بطور کلی موتور دریل که معمولا از نوع موتور یونیورسال می‌باشد پراستهلاک است و در قسمت‌های دوشاخه، سوئیچ، استاتور موتور، کابل ورودی دریل، دیمر یا کیت کنترول دریل، آرمیچر یا روتور، براش یا زغال‌ها و مجموعه سیم‌پیچی کلکتور و یا تیغه‌های مسی به مشکل بر می‌خورند.

بسیاری از مشکلات الکتریکی اغلب با مشاهده و یا بوی آنها تشخیص داده می‌شوند. برای حل مشکل این قطعات یا باید آن‌ها را تعمیر نمایید و یا قطعه جدیدی را تهیه و جایگزین نمایید.

نکته ۱:

تعمیر و عیب‌یابی دریل یک کار تخصصی است که در صورت تعمیر توسط افراد ناآشنا و ناشی خطرناک باشد. اما به کمک عیب یابی دریل می‌توان از بروز مشکلات بیشتـر و جدی‌تر جلوگیری کرد.

نکته۲:

قبل از خرید یک دریل برقی حتما نیاز خود را تعریف کنید و بستـه به نیاز خود ابزار با کیفیت مناسب را انتخاب نمایید تا از خرابی‌ها و نقص‌ها و عیب‌های احتمالی آتی پیشگیری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *