به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ اره ها یکی از قدیمی ترین ابزارهای نجاری مورد استفاده بشر هستند که استفاده از آنها تا ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هم قدمت دارد. همین کافی است که بدانید اره ها پیش از کشف روش های استخراج و ریخته گری آهن استفاده می شدند: بهره گیری از تیغه های برنده ساخته شده از انواع سنگ سخت به منظور بریدن انواع مواد در تاریخ ثبت شده است.

از همان زمان یکی از سوالاتی که ذهن آهنگران سازنده این ابزارآلات و نجاران استفاده کننده از آنها را مشغول خود کرده است، تولید تیغه بهینه بوده است که با کمترین هزینه و صرف انرژی بتواند سریعترین و تمیزترین برش را ارائه نماید.

در سالیان اخیر با پیشرفت فناوری و اشراف پیدا کردن طراحان بر ویژگی های فنی و عملیاتی این نوع ابزار، با تنوع فراوان در مدل ها و طرح های مختلف اره هستیم که باعث شده است این سوال مطرح شود: بسته به کاربرد ما، ویژگی های یک تیغه بهینه چیست؟

 

نکته‌های مهم قبل از خرید تیغ اره

همان طور که گفته شد، کاربرد می تواند به شدت در انتخاب تیغه موثر باشد. با این حال، ویژگی هایی وجود دارند که تعیین کننده بوده و توجه داشتن به آنها می تواند فارغ از کاربرد، نمونه های باکیفیت را از بی کیفیت جدا نماید. این ویژگی ها به طور کلی عبارتند از:

۱.قطر تیغه

۲.قابلیت نویزگیری

۳.سگمنت

۴.جنس تیغه

۵.زاویه، تعداد و فاصله بین دندانه ها

۶.زاویه قرارگیری الماسه ها

قطر تیغه: هرچه قطر بیشتر باشد با وزن تیغه بیشتری هم روبرو هستید. به خصوص تجهیزاتی که از الکتروموتور برای به حرکت درآوردن تیغه استفاده می کنند، نسبت به این وزن حساس هستند. در این دستگاه ها با عدد RPM (دور بر دقیقه) روبرو هستیم که تعیین کننده میزان سرعت چرخشی است که برای انجام کار نیاز دارید. در نمونه های دستی، بسیاری از کارهای ظریف تر را نمی توان با مدل های قطور انجام داد. برای مثال برای کاشی بری بهتر است در محدوده ضخامت ۱۸ الی ۲۵ سانتی متر باقی بمانید.

به طور خلاصه دسته بندی غیررسمی قطرها برای تیغه ها عبارتند از:

  • ۱۱ تا ۱۸ سانتیمتر: گردبری دستی
  • ۱۸ تا ۲۵ سانتیمتر: برش کاشی و موارد مشابه
  • ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر: مناسب برای مدل های رومیزی و فارسی بر
  • ۳۵ سانتیمتر به بالا: برش فلزات

 

قابلیت نویزگیری: اغلب ابزار برش مدرن دارای قابلیت نویزگیری هستند که هرچه نیرومندتر باشد، صدای کمتری حین کار تولید می شود. نویزگیرها دارای دو دسته رزین دار و بدون رزین هستند. رزین در این قطعات خاصیت کشسانی شیارهای نویزگیر را پایین آورده و از حرکت بیش از حد آن جلوگیری می کند. بسته به اینکه چقدر به تولید صدا اهمیت می دهید، این مورد هم می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

سگمنت: حضور سگمنت ها و جنس آنها، به خصوص برای برش مصالحی مانند MDF، می تواند در کیفیت کار به شدت موثر باشد. برای مثال سگمنت های کاربید تنگستن با روکش های مختلف جزو مواردی هستند که کیفیت برش را به شدت افزایش می دهند.

جنس تیغه: ترکیبات سازنده خود تیغه و روکش آن به همراه چگونگی فرآیند ساخت هر کدام می توانند به شدت در کیفیت کار موثر باشند. برای مثال روکش های پرماشیلد در برابر گرما، اصطکاک و خوردگی فوق العاده مقاوم هستند یا روکش پلی اورتان به جذب صدا و ایجاد قابلیت ارتجاعی کمک می کند. در خصوص ترکیب، تیتانیوم و کربوکبالت دقت و تیزی دندانه ها را بالا می برد. در روش ساخت هم مثال مناسب جوش سه لایه است که همزمان تیغه ای نانعطاف پذیر و فوق العاده مقاوم در اختیار شما قرار می دهد.

زاویه، تعداد و فاصله بین دندانه ها: زاویه دندانه معین کننده تعادل میان عمقی که در هر بار برش می توانید به آن دست پیدا کنید و میزان تمیزی برش است. اغلب اوقات این دو با هم رابطه عکس دارند و هرچه دندانه ها بازتر باشند با برش خشن تر و زبرتری روبرو هستیم. در عین حال تعداد (و به تبع آن اندازه) این دندانه ها هم می تواند اثرگذاری قابل توجهی در نرمی برش داشته باشد و هرچه دندانه های ریزتر و پرتعدادتری داشته باشید کار تمیزتر از آب درمی آید. طبیعتاً در این حالت فاصله بین آنها هم کمتر از وضعیتی خواهد بود که دندانه های بزرگ روبرو باشید.

دندانه های پرشمار و ریز برای کارهای سنگین مناسب نیستند، به همین خاطر باید توجه خاصی به کاربرد داشته باشید. برای این موضوع اغلب استانداردهای معینی تعیین می شود که با اندکی جستجو می توانید آنها را پیدا کنید.

زاویه قرارگیری الماسه ها: آخرین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، زاویه قرارگیری الماسه هاست. این زاویه تعیین کننده آن است که تیغ اره برای برش عرضی، طولی، لمینت، MDF، چوب خام یا … مناسب است یا خیر. این مورد هم استانداردهای خاص خود را دارد که در دسترس عموم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *