به گزارش بازرگانی سلیمانی به نقل از toolguyd؛ شرکت ماکیتا در یک اقدام جذاب از عضو جدید باتری‌های خانواده ۱۲V Max رونمایی کرد که علاوه بر ارائه ظرفیت بیشتر، از ابعاد کوچک‌تری نیز برخوردار است و در حال حاضر با نام BL1050B در لیست محصولات تعدادی از سایت‌های اصلی این شرکت قرار دارد.

این باتری تا حد زیادی به نمونه ۴Ah شباهت دارد اما با این تفاوت که دو ردیف از باتری‌های لیتیوم-یونی را مورد استفاده قرار می‌دهد. این باتری علیرغم ارتفاع کمتر دارای سطح مقطع بزرگ‌تر و با توجه به تصاویر موجود، بر اساس سلول‌های لیتیوم-یونی سری ۲۱۷۰۰ طراحی شده است؛ در حالی‌که سلول‌های مورد استفاده در ساخت کلیه باتری‌های خانواده ۱۲V Max و ۱۸V LXT از نوع ۱۸۶۵۰ بوده و به طور طبیعی باتری‌های ۲۱۷۰۰ از قدرت و ظرفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، باتری BL1050B دارای ظرفیت متوسط شارژ ۵Ah و ظرفیت انرژی ۵۲.۹۲Wh است و در مقایسه با نمونه ۴Ah از خانواده ۱۲V Max مدل BL1041B با ظرفیت انرژی ۴۴Wh در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. اما استفاده از کلمه “ظرفیت متوسط” در این باتری ممکن است سوالاتی را در ذهن کاربران ایجاد کند که به عنوان یک محاسبه عددی با در نظر گرفتن ولتاژ ۱۰.۸ (ولتاژ ظاهری باتری‌های ۱۲ ولتی) در معادله تبدیل انرژی به شارژ (۱Wh=1V×۱Ah)، ظرفیت واقعی باتری BL1050B در حدود ۴.۹Wh محاسبه می‌شود که تا حد زیادی به عدد ۵Wh نزدیک است و البته این عدد در استفاده واقعی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد.

در حال حاضر شرکت ماکیتا باتری ۱۲V CXT 5Ah را به عنوان قوی‌ترین محصول از خانواده باتری‌های سبک و کوچک خود معرفی کرده که تمامی باتری‌های حال حاضر ماکیتا را از نظر توان خروجی پشت سر می‌گذارد و با برخورداری از ارتفاع کمتر، مزایای خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین باید توجه داشت که باتری‌های ۱۸V به صورت استاندارد دارای ۵ سلول استوانه‌ای، باتری‌های ۱۲V Max دارای ۳ سلول استوانه‌ای و باتری‌های پرظرفیت سری ۱۲V Max 4Ah دارای ۲ ردیف و در مجموع ۶ عدد سلول استوانه‌ای هستند اما با اینکه باتری جدید شرکت ماکیتا مدل BL1050B حجم بیشتری در مقایسه با باتری ۱۲V Max 4Ah اشغال می‌کند اما به دلیل ارتفاع کمتر دارای وزن کمتری است. (۳۱۰ گرم در مقابل ۳۸۰ گرم)

همچنین باید در نظر داشت که شرکت ماکیتا دومین باتری پرظرفیت از خانواده XGT را در ماه‌های گذشته روانه بازار کرده و هم‌اکنون نمونه جدیدی را در دسته باتری‌های ۱۲V Max CXT قرار داده است اما پرظرفیت‌ترین باتری ۱۸V 5Ah ماکیتا در حدود ۱۰ سال پیش عرضه شده و جدای از بروزرسانی‌های جزئی مانند اضافه کردن نشانگرهای میزان شارژی باتری، تغییر خاص دیگری در آن ایجاد نشده و باید گفت بهترین باتری ۱۸V این شرکت بر اساس تکنولوژی دهه قبل طراحی شده است و جمع‌بندی این نکات می‌تواند نشانه‌ای از معرفی یک باتری جدید از خانواده ۱۸V LXT در آینده نه چندان دور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *