به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ گاهی پیش می‌آید که در پروژه‌های عمرانی بنا ‌به ‌دلایلی مانند عدم تطابق بتن‌ریزی با نقشه اجرایی، اشتباهات اجرایی، تغییر نقشه و یا مقاومت پایین بتن و دیگر المان‌های سازه در عملیات مقاوم‌سازی مجبور به تخریب بتن می‌شوید.

بتن کن المکس مدل 251 دوکاره 48 میلی متر 950 وات

بتن کن المکس مدل ۲۵۱ دوکاره ۴۸ میلی متر ۹۵۰ وات

تخریب بتن  چگونه است

تخریب بتن به فرایند برش، جداسازی و حذف کنترل‌شده بتن گفته می‌شود. این فرایند یک فرایند تخصصی است که حتما باید زیر نظر نیروی متخصص و ماهر انجام شود. فرایند تخریب بتن به خاطر آسیب‌های جانی و مالی احتمالی زیادی که دارد باید با دقت و مهارت فراوانی انجام شود.

در طی این فرایند ممکن است در زمان تخریب، آسیب‌های جدی به المان‌های دیگر وارد شود و یا یکپارچگی سازه از بین رفته و آرایش آرماتور داخل بتن بر هم ریزد. از این رو برای انجام این کار حتما حتما از نیروی متخصص و کاربلد و باتجربه استفاده نمایید تا از بروز هرگونه رویدادهای خطرناک و آسیب‌های احتمالی خودداری نمایید.

 

روش های تخریب بتن

تخریب بتن همانند سایر فرایندهای عمرانی باید به کمک ابزارآلات مختلفی صورت پذیرد. هنگامی‌که تصمیم به تخریب بتن دارید باید با توجه به جزئیات اجرا و نوع پروژه‌ای که دارید روش‌های مختلفی را برای انجام آن انتخاب نمایید. هر کدام از این روش‌ها به تجهیزات و ابزارآلات متفاوتی نیاز دارند که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همان‌طور که اشاره کردیم روش‌های مختلفی برای تخریب بتن وجود دارد. برای انتخاب بهترین روش جهت تخریب بتن به عوامل گوناگونی مانند نوع بتن، ضخامت بتن، محل تخریب و تجهیزات موجود باید توجه شود.

 

تخریب بتن با دست

یکی از سنتی‌ترین روش‌های تخریب بتن روش تخریب به صورت دستی است. در این روش به کمک اسکنه‌ها و پتک‌های کوچک و بزرگ تخریب بتن صورت می‌گیرد. این روش یکی از ارزان‌ترین روش‌های تخریب بتن است که به انرژی جسمانی بسیار بالایی نیازمند است؛ از این رو به علت داشتن راندمان پایین برای کاربر این روش پندان طرفدار زیادی در صنعت ندارد.

بتن کن سه کاره المکس 26 میلی 800 وات مدل R.H243

بتن کن سه کاره المکس ۲۶ میلی ۸۰۰ وات مدل R.H243

تخریب بتن با دریل بتن کن یا چکش تخریب

امروزه ابزارهایی مختص تخریب بتن تولید و روانه بازار شده‌اند که عملیات تخریب بتن را برای شما راحت می‌کنند. به کمک این وسیله‌ها می‌توان تخریب بتن را در مدت زمانی اندک و به تنهایی انجام داد.

 

تخریب بتن با حرارت

در این روش برای تخریب بتن از شوک حرارتی یا Thermal Shock استفاده می‌شود. به کمک مشعل‌های متعدد و منابع تولید حرارت گوناگون برای گرم کردن شدید بتن استفاده می‌شود. وقتی دمای بتن بالا رود ساختار آن ضعیف شده و ترک برمی‌دارد.

 

تخریب بتن با واترجت

یکی از عجیب‌ترین چیزهایی که باید بدانید این است که به کمک آب می‌توانید بتن را تخریب نمایید! گفته می‌شود که این روش یکی از جدیدترین روش های تخریب بتن است که در آن به کمک آب پرفشار ذرات بتن از هم گسسته و جدا می‌شوند. برای انجام این‌کار به واترجت یا جت‌زن و اپراتور متخصصی برای کار با آن نیاز خواهید داشت.

واترجت یا جت‌زن برای تخریب بتن‌هایی که یکپارچه‌تر هستند مناسب می‌باشد. این ابزار آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ندارد و با کم‌ترین آسیب می‌تواند با سرعت نسبتا بالایی به قسمت‌های باقی‌مانده سازه لرزه وارد کند. این روش ایمنی بالایی برای اپراتور دارد و به سازه‌ها و دیگر المان‌های سازه آسیبی وارد نمی‌کند. معمولا از این روش برای تخریب در پروژه‌هایی استفاده می‌شود که حساسیت بالایی نسبت به آسیب به سایر المان‌های سازه وجود داشته باشد؛ هرچند قیمت تمام شده در این روش بسیار بالا خواهد بود.

 

تخریب بتن با بیل مکانیکی

در این روش تخریب، با اتصال پیکورهای مخصوص به بیل مکانیکی فرایند تخریب را انجام می‌دهند. در پروژه‌های سنگین و بسیار بزرگ از این روش استفاده می‌کنند. با این حال، این روش محدودیت‌های خاص خود را دارد که در همه پروژه‌ها قابل انجام نیست. از جمله سایر معایب این روش آلودگی صوتی و محیطی زیاد، عدم امکان استفاده در بناهای مختلف و محل‌های شلوغ و پرتراکم است؛ اما از مزایای این روش می‌توان به قیمت مقرون به صرفه بودنش اشاره کرد.

 

تخریب بتن با پیکور

در این روش تخریب از پیکور یا چکش تخریب استفاده می‌شود؛ اینکار با اعمال ضربات مکانیکی به بتن صورت می‌پذیرد. معمولا چکش‌های تخریب در دو نوع چکش‌های برقی و چکش‌های بادی یا پنوماتیک تولید می‌شوند. این روش هم همانند سایر روش های تخریب بتن مزایا و معایب خاص خود را دارد. از جمله مزایای این روش می‌توان به حمل و نقل آسان، قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی، قابلیت تخریب مصالح گوناگون، راحتی و سرعت عمل و مناسب برای تخریب‌های بالا به پایین اشاره کرد.

بتن کن سه کاره المکس 26 میلی 800 وات مدل R.H243

بتن کن سه کاره المکس ۲۶ میلی ۸۰۰ وات مدل R.H243

تخریب بتن با اسید

از دیگر روش‌های تخریب بتن می‌توان به تخریب بتن به کمک اسید اشاره کرد. معمولا این روش در پروژه‌های عمرانی رواج چندان زیادی ندارد و به علت خطرات و مشکلات احتمالی‌ای که دارد و همچنین قابل دسترس نبودن اسیدهای مخصوص در پروژه‌های تخریب کوچک از این روش استفاده می‌شود.

 

تخریب بتن با کتراک

تخریب بتن به کمک مواد شیمیایی یکی از پرکاربردترین روش‌هاست. کتراک هم یکی از کاربردی‌ترین مواد شیمیایی برای تخریب بتن به شمار می‌آید. در این روش، ابتدا سوراخ‌هایی در بتن ایجاد کرده و سپس داخل آن سوراخ‌ها را با کتراک پر می‌کنند. به مرور زمان این مواد شیمیایی در داخل سوراخ واکنش شیمیایی ایجاد کرده و داخل بتن منبسط می‌شود و در نتیجه باعث تخریب بتن می‌شود. در این روش، نمی‌توان به طور دقیق میزان تخریب را کنترل کرد. چرا که ممکن است کتراک به نواحی مجاور سوراخ نفوذ کرده باشد و موجب تخریب آن نواحی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *