به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ ابزار اندازه گیری برای سنجش ابعاد، وزن، سرعت ،شدت و طول و عرض مورداستفاده قرار می گیرد. این ابزارها در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمانی، خودروسازی، الکترونیک، پزشکی بکار می‌روند. انواع ابزار اندازه گیری شامل انواع متر، ترازو، باسکول، مانومتر، انواع تراز، درجه باد، ترانسمیتر، کالیبراتور، رطوبت سنج، ضخامت سنج، لرزش یا ارتعاش سنج ها و… است.

انواع ابزارآلات اندازه گیری در صنعت خودرو

برای ساخت قطعات مختلف یک خودرو به ابزارهای اندازه گیری متنوعی نیاز است. این ابزارآلات به سازندگان کمک می کنند تا قطعات را با دقت بالایی تولید کنند و از آن ها به راحتی استفاده کنند. اندازه گیری در بیشتر صنایع تولیدی یک امر مهم و ضروری است و بدون ابزارآلات اندازه گیری نمی توانند کاری از پیش ببرند.

 

با توجه اهمیت و کاربردی که ابزارآلات اندازه گیری دارند آنها را در انواع مختلفی می سازند. کاربرد و شکل ظاهری این ابزارها با یکدیگر بسیار متفاوت است و هر کدام از آن ها یک نوع پارامتر را اندازه گیری می کنند. در صنعت خودرو سازی برای ساخت و تعمیر قطعات به ابزارآلات اندازه گیری متنوعی نیاز است. از جمله این ابزارآلات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ولت متر

ولت متر یکی از ابزارآلات اندازه گیری پر کاربرد است، که در صنعت خودرو سازی نیز از آن بسیار استفاده می شود. این وسیله برای اندازه گیری اختلاف جریان الکتریکی بین دو نقطه مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که در ساخت یک خودرو قطعات الکتریکی زیادی به کار می رود مسلما استفاده از یک ولت متر لازم و ضروری است. به کمک این ابزار می توان میزان جریان عبوری از قطعات الکتریکی را اندازه گیری کرد. استفاده از این وسیله برای تعمیر قطعات معیوب یا حتی تولید قطعات الکتریکی جدید لازم و ضروری است.

زاویه سنج

یک خودرو از قطعات مختلفی با زوایای متفاوت تشکیل شده است. به همین دلیل استفاده از یک زاویه سنج در ساخت و تولید قطعات خودرو بسیار مهم و ضروری است. به کمک این ابزار اندازه گیری میتوان زاویه دقیق قطعات را اندازه گیری کرد.

دماسنج

دماسنج یکی دیگر از ابزارآلات اندازه گیری کاربردی در صنعت خودرو است. در قسمت فنی یک خودرو قطعات زیادی وجود دارد که در اثر افزایش دما از کار می افتند به همین دلیل اندازه گیری دما به کمک یک دماسنج می تواند به تعمیر کار کمک کند تا ایراد ماشین را سریع تر پیدا کند. همچنین اندازه گیری دمای برخی از قطعات می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند . به همین دلیل دما سنج یکی از ابزارآلات اندازه گیری مهم در صنعت خودرو سازی به شمار می رود.

گوشی عیب یاب خودرو

یکی از ابزارهای دقیق و پیشرفته در صنعت خودرو سازی گوشی عیب یاب خودرو است. از این وسیله برای تعمیر قطعات معیوب استفاده می شود و کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت خودرو سازی دارد. به کمک این ابزار می توان صدا های غیر معمولی که از داخل موتور یا سایر قطعات خودرو خارج می شود را شناسایی کرد. با استفاده از گوشی های عیب یاب می توان از خسارت های جدی خودرو جلوگیری کرد و به راحتی قطعات معیوب را تعمیر کرد.

میکرومتر

همانطور که میدانید یک خودرو شامل قطعات ریز و درشت بسیار زیادی است. اندازه برخی از قطعات به حدی ریز است که با ابزارهای اندازه گیری معمولی نمی توان آن ها را اندازه گیری کرد. میکرو متر یکی دیگر از ابزارآلات اندازه گیری مهم در صنعت خودرو سازی است، که به کمک آن می توان قطعات بسیار ریز را اندازه گیری کرد. دقت اندازه این ابزار بسیار بالا است و به همین می تواند قطعات را با دقت زیادی اندازه گیری کند.

 

تجهیزات تست الکتریکی خودرو

اینکه آیا تست ماشین الکتریکی در مجموعه ای از گیج های خودرو گنجانده شود یا نه یک موضوع عقلانی مکانیکی است. این ابزار ابزار بسیار مهمی است که هر مکانیکی باید آن را تهیه کند. تست برق چراغ های خودرو، سیم کشی دزدگیر و … را می توان برای تست توان الکتریکی استفاده کرد.

 تستر برق خودرو

برخی از قطعات الکتریکی خودرو به دلیل داشتن جریان برق ممکن است باعث آسیب به فرد تعمیر کار شوند. به همین دلیل استفاده از این ابزار به عنوان یک ابزار ایمنی برای افرادی که کار تعمیرات ماشین را انجام می دهند بسیار مهم است. به کمک این وسیله می توان از وجود جریان برق در برخی از قطعات خودرو مطمئن شد. استفاده از این وسیله میتواند از خطرات جانی و مالی جبران ناپذیر جلوگیری کند. به همین دلیل در هر تعمیرگاهی باید یک تستر برق خودرو وجود داشته باشد. هنگام خرید این وسیله حتما به کیفیت آن توجه داشته باشید.

کولیس

یکی دیگر از ابزارآلات اندازه گیری در صنعت خود رو سازی کولیس است. بدون شک هنگام تولید قطعات خودرو یا تعمیر آنها به ابزاری برای اندازه گیری قطر، ضخامت، طول و.. قطعات نیاز است. کولیس وسیله ای کاربردی است که می تواند تمامی این پارامتر ها را به صورت دقیق اندازه گیری کند. دقت اندازه گیری کولیس ها بسیار زیادی است. لازم به ذکر است، که کولیس ها انواع مختلفی دارند که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

-کولیس داخلی

-کولیس خارجی

-کولیس ورنیه

-کولیس عقربه‌ای

-کولیس رقمی –دیجیتال

-کولیس ریزسنج

 

کولیس دیجیتالی

کولیس دیجیتالی یکی از ابزارهای اندازه گیری دقیق است که می تواند کار انواع کولیس دستی را به صورت یک جا انجام دهد. استفاده از این وسیله راحت تر است و خریدن آن مقرون به صرفه تر است.

 

عمق سنج آج تایر

ابزارهای تعمیر خودرو بدون اندازه گیری عمق آج تایر هنوز ناقص هستند. بررسی سلامت لاستیک خودرو یکی از عواملی است که می توان با استفاده از این ابزار تشخیص داد. عمق سنج آج لاستیک ابزاری کاربردی و بسیار سبک وزن است. هر مکانیک باید یک عمق سنج آج تایر در جیب خود داشته باشد. حداکثر اندازه این ابزار حدود ۳۰ میلی متر است.

 

اندازه گیری ضخامت خودرو

ضخامت سنج نقش کمتری در میان ابزار تعمیر خودرو دارد. این ابزار برای اندازه گیری ضخامت فاکتورهای خاصی استفاده می شود. در صنعت خودرو از آن برای تعیین ضخامت رنگ یا فلز استفاده می شود. ضخامت سنج حسگر دارای سیم کوتاه و نمایشگر دیجیتال است.

 

به طور کلی می توانیم بگوییم که ابزارآلات اندازه گیری در صنعت خودرو از جایگاه ویژه ای برخورد دار هستند. استفاده از این ابزارها برای اندازه گیری پارامترهای مختلف بسیار مهم است و بدون آن ها صنعت خودرو سازی با مشکل بزرگی مواجه می شود. برای اندازه گیری پارامترهای مختلف در صنعت خودرو سازی از ابزارهای متنوعی استفاده می شود. این ابزارها کاربرد متفاوتی دارند و به همین دلیل قیمت آن ها نیز متفاوت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *