به گزارش بازرگانی سلیمانی؛ همان‌طور که می‌دانید امروزه هزینه تعمیرات و خدمات فنی بسیار بالاست و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا کارهای فنی منزل یا محل کارشان را خودشان انجام دهند. برای همین این افراد باید به فکر تأمین ضروری‌ترین ابزارها برای مصارف خانگی باشند.

البته از دیرباز در خانه‌های ایرانی یک جعبه‌ابزار با ابزارآلات ساده وجود داشته است که برخی خدمات فنی خانه را با آن رفع می‌کردند البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که در بازار جعبه‌ابزارهای آماده هم وجود دارد که برخی از مردم اقدام به خرید آنها می‌کنند. این کار نه‌تنها بسته به نیازهای محیط زندگی و فعالیت شما می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد، بلکه در درازمدت هزینه خرید تکی ادوات جدید را هم از روی دوشتان برمی‌دارد.

در این جعبه‌ابزار شاید بسیاری از وسایل در سال یکبار هم استفاده نشود از همین رو برخی اقدام به خرید جعبه‌ابزار خاص و کاربردی با تهیه تک‌تک ابزار می‌کنند هرچند که این نوع خرید هزینه بیشتری را تحمیل می‌کند؛ اما این جعبه‌ابزار کاربردی‌تر و مناسب شرایط زندگی شما خواهد بود.

 

دسته‌بندی ابزارآلات خانگی

ابزارآلات در کل به دودسته کلی ابزارآلات دستی و ابزارآلات برقی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

ابزارآلات دستی:

ابزارآلات دستی تنوع زیادی دارد که بسته به نیاز هر شخصی متنوع است. برخی از وسایل فنی دستی که وجود آنها گاهی در منزل ضروری است عبارت‌اند از:

۱-پیچ گوشتی: ساده‌ترین و درعین‌حال پرکاربردترین ابزار دستی است که در دو مدل دو سو و چهارسو تولید می‌شود. این تنها محصول در جعبه‌هاست که هر چقدر تعداد و سایز آنها بیشتر باشد، برایتان فایده بیشتری خواهند داشت. پیشنهاد می‌شود به سراغ خرید ست پیچ‌گوشتی بروید تا دردسر کمتری را تحمل کنید.

۲-انبردست: یک ابزار دستی دیگر با کاربرد گسترده که برای فیکس کردن، جداکردن یا صرفاً نگه‌داشتن قطعات به کار می‌رود. مقاومت سری، خوش‌دست بودن دسته و کیفیت عایق از مهم‌ترین نکات این محصول است که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید. همچنین مطمئن شوید که سر آن بتواند قطعات را محکم نگه دارد و کیفیت اتصال پایینی نداشته باشد.

۳-سیم چین: برخی انبردست‌ها طوری طراحی شده‌اند که کار سیم‌چین را هم تا حدی انجام می‌دهند، اما خود این محصول تجربه متفاوتی ارائه می‌کند. نکات خرید آن مشابه انبردست است: کیفیت بدنه، طراحی مناسب دسته و عایق باکیفیت مهم‌ترین نکات آن به شمار می‌روند.

۴-فازمتر: سنگ بنای کارهای الکتریکی و یکی از لوازم بسیار مهم برای جلوگیری از برق‌گرفتگی است. یک فازمتر برای مدت طولانی می‌تواند به شما خدمت‌رسانی کند و در موارد مختلف برایتان راهگشا باشد.

۵-آچار: حداقل یک آچار برای کار با پیچ‌ومهره در مجموعه خود نیاز دارید. برخی افراد آچارفرانسه را پیشنهاد می‌کنند، اما واقعیت این است که می‌توانید چند آچار با کاربردهای متفاوت داشته باشید یا به سراغ یک است بروید. اگر می‌خواهید آچارفرانسه را با چند مدل دیگر همراه کنید، آچارشلاقی و آچار آلن گزینه‌های مناسبی هستند.

۶-چکش: یکی از آشناترین و سرراست‌ترین لوازم‌خانگی، چکش است. جنس آلیاژ سری آنها، وزن، جنس و کیفیت دسته و شکل آن همگی جزو فاکتورهای اساسی در خرید این محصول هستند.

۷- متر دستی: همان‌طور که می‌دانید متر، از ابزارهایی است که در هر خانه‌ای باید وجود داشته باشد. خیلی از وسایل خانه که قصد تعویض آنها را دارید نیاز به متر دارند تا اندازه دقیقی از آن داشته باشید

۸-اره دستی: برای هرس‌کردن شاخه‌های درختان باغچه و بریدن چوب نیاز به اره دارید. برای این کار از اره دستی استفاده نمایید چرا که استفاده از اره‌برقی به مهارت خاصی نیاز دارد. پس نوع دستی و مقاوم آن را انتخاب و خرید نمایید.

۹-چراغ قوه: ابزار دیگری که در هر خانه‌ای لازم است، چراغ‌قوه هست. برای در  مکان‌های تاریک یا در زمان قطع برق ابزاری کارآمد به‌حساب می‌آید. یک چراغ‌قوه سبک با برد بالا تهیه کنید که کم‌مصرف باشد. آن را کنار سایر ابزار ضروری قرار دهید.

۱۰-تراز دستی: از تراز برای صاف‌کردن وسایل منزلتان مانند یخچال و قاب استفاده نمایید. چرا که زمانی که یخچال تراز نباشد صدای بدی ایجاد می‌شود و این ممکن است آزاردهنده باشد.

۱۱-آچار فرانسه: این ابزار دستی از پرکاربردترین آچارها است و دلیل آن قابیلت تغییر سایز دهانه آن است و به همین دلیل می‌توان از سایزهای مختلف آن، بنا بر نوع کاربرد در موقعیت‌های مختلف استفاده نمود. به‌عنوان‌مثال ممکن است برای شما نیز پیش‌آمده باشد که برای نصب انواع لوله و شیرآلات اولین گزینه که به ذهنتان می‌رسد، آچارفرانسه است که تقریباً در هر خانه و جعبه‌ابزاری یافت می‌شود.

 

 

ابزارآلات برقی

با ابزارآلات برقی که برای مصرف خانگی مناسب است، می‌توان مطابق با میل خودکارها را برعهده گرفت بدون اینکه به یک کارگاه صنعتی نیاز داشته باشیم که قطعاً هزینه زیادی را بابت دستمزد باید پرداخت کنیم. برخی از وسایل فنی برقی که وجود آنها گاهی در منزل ضروری است عبارت‌اند از:

۱- دریل: شاید گران‌قیمت‌ترین وسیله در بین این موارد دریل باشد. دریل‌ها مدل‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل در این مورد می‌توانید بسته به بودجه‌ای که مد نظرتان است خرید کنید. بهترین مدل شاید دریل‌های شارژی باشد که هم سبک است، هم قابلیت حمل‌ونقل دارد و هم چندین کار را با هم برایتان انجام می‌دهد.

مته: قدم بعدی خرید مته است. با داشتن سه یا چهار سایز مته آهن و مته الماسه کار شما راه می‌افتد.  در خرید این ابزار دقت نمایید چرا که مته‌هایی وجود دارند که کیفیت و دوام بالایی ندارند.

۲-اره گردبر: از این دستگاه می‌توان برای سوراخ‌کردن درب منزل برای نصب چشمی و یا سوراخ‌کردن کابینت برای ردکردن شیلنگ ماشین ظرف‌شویی و خیلی کارهای دیگر استفاده نمود.

۳-کارواش خانگی: با این دستگاه به‌سرعت و در زمان کم می‌توانید کار نظافت را انجام دهید. با کارواش می‌توانید در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی نماید. چرا که از مهم‌ترین مزایای این دستگاه مصرف کم آب است. این دستگاه که واترجت نیز نامیده می‌شود با استفاده از فشار آب‌کار می‌کند. شستشوی نرده، جرم‌زدایی از سطح زمین و دیوارها، حذف رنگ‌های پوسیده، نظافت و تخلیه استخر و شستشوی اتومبیل و پارکینگ از قابلیت‌های کارواش به شمار می‌رود.

۴-بلوور: با استفاده از این دستگاه دیگر نگران خراب‌شدن تجهیزات کامپیوتر خود نباشید. چرا که بیشتر خرابی‌های کامپیوترها به دلیل گردوغبار و آلودگی است. از این ابزار برای تمیز نمودن و زدودن گردوغبار از کیس و قطعات کامپیوتر استفاده می‌شود. علاوه بر این برای تمیزکردن لوازم منزل نیز می‌توانید از این دستگاه استفاده نمایید.

۵-مینی فرز: مینی فرز نوعی فرز است که در ابعاد کوچک‌تر نسبت به همتایان دیگر خودساخته شده و اغلب برای سنگ‌بری، برش سنگ، آهنگری، جواهرسازی و پولیش از آن استفاده می‌شود. به‌خاطر ابعاد کوچک می‌توان از آن در انواع کاربردهای سبک و ظریف با جزئیات قابل‌توجه بهره‌برداری نمود و به همین دلیل طی سال‌ها طرف‌داران بسیاری در صنایع مختلف به دست آورده است. باوجوداینکه هدف اصلی طراحی آن برای متریال‌های سخت و محکم مانند فلزات و سنگ‌ها بوده است، اما به‌خصوص مینی فرزها در نجاری و کار با چوب هم به کار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *